Plan moet herrie laten afnemen
Rotterdam The Hague Airport (RTHA) wil plannen doorzetten met uitbreiden. Omwonenden van de luchthaven ervaren vooral veel geluidsoverlast van het vliegveld.
Overlast strekt zich echter steeds verder uit!
Dit artikel meldt dat de bestuurlijke regiegroep Rotterdam Airport (BRR), waar de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Lansingerland en de provincie Zuid-Holland zitting in hebben, daar verandering in wil brengen.
Het beoogde plan waarin maatregelen staan die de herrie moeten verminderen, is begin volgend jaar klaar.
Daarbij moet wel rekening worden gehouden met de uitvoering en haalbaarheid van de acties. Zo is voor sommige maatregelen, bijvoorbeeld die betrekking hebben op de vliegroutes, medewerking van andere partijen nodig.
GEEN DRAAGVLAK
Het Rotterdamse vliegveld wil graag uitbreiden, maar voor die gewenste groei is geen draagvlak in de regio. Wel mag het zakelijk gebruik worden versterkt als dat niet leidt tot meer herrie.
HELIKOPTERS
Opmerkelijk is dat gesproken woord over uitplaatsing van helikopters, maar niet wordt vermeld of de vrijgekomen geluidsruimte teruggegeven wordt aan de omwonenden. Het is niet zonder reden dat omwonenden hier zeer kritisch tegen aankijken.
STILLE TOESTELLEN BLIJKEN OORVERDOVEND!
Niet in dit bericht, maar zeer relevant is dat momenteel al zogenaamde 'stille' toestellen op RTHA vliegen. Men vergeet in de discussie te melden dat de stillere resultaten alleen in de cabine zijn waar te nemen omdat de motoren anders zijn geplaatst. Buiten maken deze Boeing 737-MAX7 nog evenveel herrie.
Zeer alarmerend is dat de Boeings reeds boven Spijkenisse op de gevaarlijke hoogte van ca. 600 meter vliegen, op vol vermogen, tientallen kilometers verwijderd van het vliegveld en verder dalende.
Alle plannen die RTHA voorlegt om overlast te verminderen moeten er toe leiden dat het probleem niet verder uitbreidt, zoals hier aangetoond.
Bron: AD, 2 november 2017