Schiphol groeit te hard
Het echte probleem van Schiphol is dat de luchthaven veel te hard groeit. De oorzaak daarvan is dat de luchtvaart een sector is die als geen ander allerhande belastingvoordelen geniet.
Daar een eind aan maken zou prioriteit moeten hebben in het Schipholbeleid. Dat zegt econoom Walter Manshanden in de nieuwste uitgave van De Ingenieur. ‘Het hele idee dat Schiphol moet groeien is achterhaald.’
De luchtvaart is nu veel te goedkoop
De eerste prioriteit van de overheid zou dus moeten zijn om de luchtvaart op dezelfde manier te belasten als andere vormen van vervoer, zegt Manshanden..’ Binnen Europa is dat met name het snelle treinverkeer. De spoorbedrijven zoeken nu terecht een gelijk speelveld om concurrerende prijzen aan te kunnen bieden. Zeker de intra-Europese luchtvaart zou moeten worden belast, inclusief een milieuheffing en een geluidsbelasting. De EU biedt ook het raamwerk om dat te kunnen doen. Dan heb je een prijs die maatschappelijk correct is en dan gaan we kijken hoeveel passagiers we overhouden. De luchtvaart is nu veel te goedkoop.’
Lees een uitvoerige introductie van het artikel op www.DeIngenieur.nl