‘Helikopters moeten wijken voor lijnvluchten’
De stelling Rotterdam The Hague Airport wil geluidsruimte van politie- en traumahelikopters gebruiken voor zakelijk verkeer.
Rotterdam The Hague Airport (RTHA) dient binnenkort een groeiaanvraag in bij het ministerie van Infrastructuur. Het heliverkeer slokt bijna een kwart van de geluidsruimte van RTHA op en de omliggende gemeenten willen geen uitbreiding van die ruimte. Daardoor kan de luchthaven geen zakelijke bestemmingen toevoegen. Het verzoek van de luchthaven lijkt in lijn met de bevindingen van een onafhankelijk verkenner. De stelling luidt: ‘Helikopters moeten wijken voor lijnvluchten.’
Ron Louwerse, directeur RTHA: „Het heliverkeer is de laatste jaren toegenomen en concurreert binnen de geluidsruimte met passagiersvluchten. Een ongewenste situatie, gelet op de vraag naar meer zakelijke bestemmingen in Duitsland, Noord- en Oost-Europa. Daarvoor is plek tussen de drie dagelijkse piekmomenten door maar de geluidsruimte verhindert dat. Daarom moet je de helikopters niet meer mee laten doen. Verhuizing wordt momenteel onderzocht maar er komen niet veel plekken in aanmerking. Bovendien verplaats je dan de geluidsoverlast. De helihaven zou ook kunnen blijven – wij hebben de volledige ondersteunende capaciteit – maar dan met een eigen geluidsruimte. Dan heb je twee van die ruimtes en wordt er meer gevlogen met dito overlast voor bewoners maar dat moet de politiek dan oplossen.”
Dirk Breedveld, Vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast Rotterdam The Hague Airport: „Wij vinden het vervangen van maatschappelijk helikopterverkeer door lijnvluchten een heel slecht idee. Het berokkent nog meer overlast en schade (ziekte) aan de ongeveer 830 omwonende huishoudens. De traumahelivluchten zijn vooral ’s nachts. Daarom wordt voor elke vlucht een overlastfactor 10 gerekend. Een helikopter van bijvoorbeeld 105 decibel wordt voor 1.050 decibel geboekt. In die geluidsruimte passen 7 extra vliegtuigen met een startgeluid van bijvoorbeeld 150 decibel. Die vluchten zijn overdag en worden niet gespreid over het jaar maar toegevoegd aan de hoogseizoenvluchten. Daardoor wordt het nog drukker tussen april en september en het is nu al ondoenlijk.”
Joost Schrijnen, oud-verkenner draagvlak toekomst RTHA: „De groeiplannen van RTHA lijken in lijn met mijn conclusie dat er geen draagvlak is voor vergroting van de bestaande geluidsruimte maar wél voor het optimaliseren van het gebruik van de luchthaven. Die telt nu 20.000 tot 22.000 commerciële vliegbewegingen per jaar. Dat is heel weinig. Extra zakelijke vluchten naar voor de regio interessante bestemmingen zullen van RTHA minder een low-costluchthaven maken maar zijn goed voor de economische inbedding ervan.”
Bron: NRC 13 april 2018