OpenRotterdam-Logo

Onderzoek naar uitbreiding "Zestienhoven" te rooskleurig

Het kosten- en baten onderzoek van uitbreiding van Rotterdam The Hague Airport rammelt, stellen twee economen in actualiteitenprogramma Een Vandaag. De opbrengsten van een uitbreiding zijn overschat, terwijl de kosten en nadelen voor de omgeving zijn weggeschoven.

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft in 2015 onderzoek laten uitvoeren door Ecorys naar de uitbreiding van het vliegveld. De Rotterdamse luchthaven wil de huidige 50.000 starts en landingen per jaar uitbreidingen met nog eens 13.000 vliegbewegingen. Dan is een kosten-baten analyse verplicht. Volgens het onderzoek in opdracht van RTHA levert de uitbreiding 160 miljoen euro op.

Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast hebben naar aanleiding van dit onderzoek twee onafhankelijke economen de kosten-baten analyse tegen het licht laten houden. De conclusie van Walter Manshanden en Leo Bus: “Er is een te positieve uitkomst toegerekend naar de effecten van de uitbreiding.”

RTHA  pretendeert meer economisch belang dan het werkelijk kan waarmaken. Illustratie: BTV-Rotterdam

RTHA pretendeert meer economisch belang dan het werkelijk kan waarmaken. Illustratie: BTV-Rotterdam

De onderzoekers wijzen er ook op dat niet de exploitant van de luchthaven, maar de overheid opdracht zou moeten geven voor kosten-baten analyse: “Het is een maatschappelijke vraag of het extra vliegverkeer de overlast en kosten voor de omgeving wel waard is en moet zo’n onderzoek plaatsvinden in samenspraak met alle partijen die positieve en negatieve effecten ondervinden.”

RTHA laat weten dat ze naar het rapport gaan kijken. Als ze op de hoogte zijn van de nieuwe inzichten en juridische consequenties, zullen ze daar een mening over hebben.

Bron: Open Rotterdam, 9 juli 2018