"Maak vliegen duurder"
Zegt Ed Nijpels, voorzitter van het klimaatberaad, zegt dat Schiphol aan zijn grens zit. "Vliegen is niet een soort recht", aldus Nijpels.
"Mensen doen wel of ze een recht op vliegen hebben, maar dat is niet zo. Er zijn afspraken gemaakt over het aantal vluchten vanaf Schiphol. Een beperkt aantal vluchten: 500.000 is de grens."
De voorzitter van het klimaatberaad vindt dat de prijs van vliegtickets omhoog moet. "Elke kleuter kan uitrekenen dat er iets niet klopt als je voor 28 euro naar Barcelona kunt vliegen", vindt Ed Nijpels. De luchtvaart zit niet aan tafel bij het klimaatberaad, hoewel het een van de grootste vervuilers is.
Schiphol heeft een probleem met geloofwaardigheid
Nijpels sluit zich aan bij oud-milieuminister Pieter Winsemius, die heel kritisch is op de luchthaven. Winsemius is de uitvinder van de term ‘geschiphold worden’. Ook Nijpels vindt dat de luchthaven een geloofwaardigheidsprobleem heeft: ‘we worden geschiphold. Er worden dingen beloofd, maar ze houden zich er niet aan.’
Er komt geen uitzondering voor Schiphol, aldus Nijpels. 500.000 vliegbewegingen is de bovengrens. “De burger moet kunnen vliegen, maar moet er gewoon veel meer voor gaan betalen.”
Vliegen wordt iets voor de elite
Volgens Nijpels moet de prijs van vliegtickets zich net zo ontwikkelen als die van sigaretten, of benzine. De vervuiler betaalt is het principe. Op dit moment geldt dat niet voor de luchtvaart, en de voorzitter van het klimaatakkoord vindt dat niet kunnen. Door de schaarste in het aantal vliegbewegingen zal de prijs omhoog gaan. En dat is ook goed. Nijpels maakt zich niet druk over de vraag of vliegen dan niet iets wordt voor de elite. Wat hem betreft is het aan de industrie om alternatieven te bedenken.
"Een industrie die zich niet aanpast wordt beboet, en moet in het uiterste geval dan maar de deuren sluiten."
Bron: 1VanDaag, 20 augustus 2018
Onderwerp 'luchtvaart' start op 5 minuut'40.