Luchtvaart-nieuwsONDERZOEK NODIG NAAR EXTRA GROEI ‘RTHA’

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) blijft groeien ondanks dat het aan zijn 'plafond' zit. Uiteraard wordt dit binnen de luchtvaartkringen met gejubel ontvangen, maar hoe zit het nu met de capaciteit die het vliegveld heeft?

Ook het vliegveld wordt in de media mooier afgeschilderd dan dat het is.

Hoe is het mogelijk dat er ondanks dat het directie al jaren vertelt dat het zijn maximum grens heeft bereikt steeds weer nieuwe bestemmingen kan toevoegen, méér toestellen kan stationeren en groter toestellen kan laten vliegen? Al deze uitbreidingen leiden tot meer overlast, meer vervuiling. Daarnaast wordt er steeds meer getwijfeld aan de toezicht die verschillende instanties op RTHA moeten houden.
Hoe kan het dat het aantal nachtvluchten almaar blijft toenemen en dat geen enkele ‘buiten het boekje’ gaat? De reden is duidelijk: Hier wordt structureel ‘geschiphold’, lees: de politiek en burger worden in de maling genomen. Hoog nodig tijd dat nu wordt opgetreden tegen deze wild-west mentaliteit van een klein clubje.
Met vage argumenten worden vluchten toegevoegd, “het past in de doelen van het vliegveld.” Ja, zo kun je ongebreideld en ongecontroleerd uitbreiden. Ondertussen blijft directie ook verkondigen de CO2 uitstoot te gaan terugdringen. Gelooft u dat?
Nog steeds wordt er voorrang gegeven aan de reiziger die voor een paar tientjes een leuk stedentripje wil maken en nog steeds worden tienduizenden bewoners daar dag en nacht voor belast.
Welke politieke partij gaat hier eens diep op in en gaat onderzoeken hoe het toezicht (dis)functioneert?

Bron: Luchtvaartnieuws 10 november 2018