Aantal klachten overlast Rotterdam The Hague Airport explodeert
Het aantal klachten over Rotterdam The Hague Airport explodeert. Bij de Milieudienst Rijnmond DCMR zijn in een jaar tijd bijna 37.000 meldingen binnengekomen over bulderende Boeings. Dat is ruim twee keer zoveel als in 2017 en toen was er al sprake van een record.
Bewoners van Bergschenhoek hebben de meeste last van vliegtuigen, daar komt 42 procent van alle klachten vandaan. De top drie wordt aangevuld door Rotterdam (21 procent, met name uit de wijken Hillegersberg en Schiebroek) en Berkel en Rodenrijs en Schiedam (beiden 9 procent).
Omwonenden ervaren de meeste overlast van vliegtuiglawaai in de zomer, traditioneel de drukste periode voor de Rotterdamse luchthaven met veel vakantievluchten naar Zuid-Europa. Driekwart van alle klachten kwamen het afgelopen jaar bij de meldkamer van de DCMR binnen tussen mei en oktober.
Klagers worden met name horendol van de Boeings 737-700 en 737-800, ofwel de vakantievluchten van Transavia. Weliswaar is het nieuwe model, de Boeing 737 MAX, veel stiller maar daar wordt vanaf Rotterdam alleen door reisorganisatie TUI mee gevlogen met twee toestellen.
In ‘de randen van de nacht’ ondervinden de directe buren van de luchthaven de meeste hinder van overkomende toestellen. De piek aan meldingen ligt tussen 7 en 8 uur ’s morgens en tien en elf uur ’s avonds. Het aantal klachten over nachtvluchten neemt flink toe. De afgelopen drie maanden werd ’s nachts bijna 1500 keer geklaagd, in dezelfde periode vorig jaar was dat aantal nog de helft.
Het aantal klagers dat aan de bel trok bij de DCMR nam toe met 27 procent. Aangezien sprake is van een verdubbeling van het aantal klachten betekent dat dat omwonenden per persoon meer meldingen zijn gaan doen.
Verbazing
Belangenvereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) is geschrokken van de rapportage van de DCMR. ,,Natuurlijk komen bij ons veel geluiden binnen over meer overlast, maar ik kijk niettemin met verbazing naar deze cijfers’’, zegt voorzitter Dirk Breedveld.
De BTV wijt de stijging in klachten aan grotere (vakantie)toestellen en een lagere vlieghoogte. Dat laatste heeft volgens Breedveld te maken met het feit dat vliegtuigen op Schiphol minder snel opstijgen om brandstof te sparen. ,,Het vliegverkeer van Rotterdam moet onder de toestellen van Schiphol blijven’’, zegt Breedveld. ,,Daar zou eens een grondige analyse van moeten komen.’’
Emmertje
Dat er meer nachtvluchten zijn speelt volgens de BTV ook een rol bij een toename in het aantal klachten. ,,Mensen worden wakker en ondervinden meer overlast. Het emmertje raakt eerder vol.’’
Een onderzoek van de Luchtverkeersleiding Nederland om vliegtuigen die in noordelijke richting vertrekken een andere bocht te laten maken om Bergschenhoek te ontzien, lost volgens Breedveld weinig op. ,,Daardoor krijgen mensen in Rotterdam en Zevenhuizen er juist meer last van.’’
Bron: Algemeen Dagblad, 6 december 2018