Huilverhaal van vliegveld
Directeur Ontwikkeling & Capaciteit bij Rotterdam The Hague Airport Stefan van der Kleij zegt 'last' te hebben van de helikopters op 'zijn' vliegveld.
Hij streeft naar een gescheiden geluidsruimte voor vliegverkeer en voor helikopters. Zijn functie bij het vliegveld is helder: groeien van het vliegveld. Zijn informatieverstrekking heeft altijd ook één doel: méér vliegverkeer.
EXTRA GELUIDSRUIMTE EERDER TOEGEWEZEN
Zowel vliegtuigen als helikopters produceren veel geluidsoverlast. In 1997 kwamen de heli's op RTHA. Het vliegveld kreeg gefaseerd meer geluidsruimte, waaronder ook in de nacht.
De actie die Van der Kleeij in dit bericht aankondigt om twee aparte geluidsruimtes voor te stellen, zou wel eens in het nadeel van het vliegveld kunnen zijn. Meer dan overduidelijk is dat er geen draagvlak is voor uitbreiding van het aantal vluchten. Het maken van twee geluidsruimtes zal leiden tot krimp in de luchvaart. Immers: de calamiteitenvluchten mogen niet beperkt worden. Dit houdt in dat RTHA moet inleveren op zijn capaciteit ten behoeve van de helikopters. Dat wil Van der Kleij niet en zal volop gaan schiphollen om toch groei te kunnen realiseren.
HUILEN
De Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) bestempelen het pleidooi van Van der Kleij als een ‘huilverhaal’. ,,De luchthaven heeft maar één scenario voor ogen en dat is groeien’’, zegt voorzitter Dirk Breedveld. Om dat te voorkomen wil de BTV juist dat de commerciële luchtvaart en de helikopters één geluidsruimte blijven delen.
Bron: AD 13 december 2018