AD Online

Traumaheli in de knel door geluidsregels?

Op 26 januari verscheen in deze krant een waarschuwing die werd uitgegeven door adviseurs van de Vereniging BTV i.s.m Partij voor de Dieren. Vandaag het bericht dat deze waarschuwing zeer op zijn plaats is. Het ‘schiphollen’ barst in alle hevigheid uit.

Wat is er aan de hand?

Vele jaren kon ieder vliegveld ongebreideld groeien in zowel afmetingen als in het aantal vluchten. Steeds werd er een wettelijke bovengrens opgelegd. Deze lag meestal boven de groeiverwachtingen en werd door iedereen geaccepteerd. In regio Rotterdam is de grens bereikt. Nee, deze wordt overschreden. Er wordt lokaal méér overlast geproduceerd dan wettelijk is toegestaan. In elk ander maatschappelijk leven zou de overtreden flink worden beboet voor zijn overtredingen. In de luchtvaart gaat dat anders. Sancties zijn tot nu toe nimmer opgelegd en vervolgens wordt de ruimte om te vervuilen en overlast te veroorzaken flink opgeschroefd waardoor het vliegveld weer kan groeien tot ze weer ‘vol’ raken.

Geen draagvlak meer

De minister heeft aangegeven dat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) alleen mag groeien wanneer er maatschappelijk draagvlak voor bestaat. Inmiddels een aantal jaren verder, vele tonnen aan onderzoek verder, blijkt dat er géén draagvlak bestaat voor méér vluchten. Daarbij is nu ook de kennis gekomen van CO2 uitstoot en ultrafijnstof uitstoot. Hier werd vroeger niet naar gekeken, maar blijkt nu zelfs in de rustige tijden voor minimaal 15% veroorzaakt te worden door vliegverkeer van en naar RTHA. Kortom, geen groei meer. Ook de realistisch denkende politieke partijen zijn het er over eens.

Schiphollen

De term zie je steeds vaker. Het heeft zelfs een eigen plek in de Dikke van Dale woordenboek. Wanneer iemand aan schiphollen doet, houdt dat in dat je valse beloftes doet om een voordeel te behalen en vervolgens de gemaakte beloftes niet nakomt.
Het begrip wordt steeds vaker uitgebreid met valse informatie verstrekken om een doel te bereiken.

"Economisch belang" geldt niet meer

Decennia lang werden argumenten als werkgelegenheid gebruikt om de groei te verantwoorden. Die werkgelegenheid is nimmer aantoonbaar gegroeid terwijl het vliegveld actief bezig is om arbeidsplaatsen weg te saneren door reizigers thuis te laten inchecken en bagage door robots te vervoeren. Daarnaast kost het de Staat jaarlijks veel geld door de verstrekte belangvoordelen.

Trauma- en politiehelikopter

We zijn nu beland op een traject dat nieuwe drogredenen bedacht worden om de groei door te laten gaan. Nu wordt de ‘schuld’ door luchthavendirectie gelegd bij de trauma- en politiehelikopters. De stelling is, dat wanneer die nu weg zouden gaan, het vliegveld meer vluchten kunnen maken omdat er geluidsruimte vrij komt. Ook dit plannetje is van tafel, want er is geen plaats voor een extra helikoptervliegveld die aan de eisen voldoet. Verder is het idee dat er ruimte ‘vrij’ komt, deze dus mag worden vol-gevlogen met lijnvluchten een volkomen onzinnige samenhang. Hiermee ontstaat méér herrie en méér vervuiling, alleen vertrekken de toestellen vanaf twee verschillende plekken.

VVD doet aan Bangmakerij

VVD-Kamerlid Remco Dijkstra is zo’n fanatiek voorstander van uitbreidingen, dat je bijna denkt dat hij hier persoonlijk belang bij heeft. Hij gooit het nu op de toer van bangmakerij: dreigen dat patiënten niet geholpen kunnen worden door een vliegverbod. Hij gaat in dit artikel zelfs zover dat bij een terroristische dreiging de politie niet mag uitrukken omdat Transavia voorrang heeft. Hoe bizar kun je de ideeën bedenken?

Valse informatie verspreiden

Het plan van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is nu om twee geluidsruimtes te maken. Eéntje voor de trauma- en politiehelikopters en eentje voor de reguliere luchtvaart. Het spreekt dat het vliegveld alle bestaande ruimte (die nu geldt voor heli’s plus burgertoestellen) in totaliteit voor zichzelf gaat opeisen en de heli’s moeten zelf hun deel maar claimen. Het bizarre is dat de betreffende helikopterdiensten hier niet bij betrokken zijn geweest.
Om aan te geven hoe dringend deze behoefte is, schuwt Steven van der Kleij, Directeur Ontwikkeling & Capaciteit bij RTHA niet om de waarheid te verdraaien. Hiermee komt hij al jaren weg in het voordeel van zijn werkgever. Van der Kleij is één van de specialisten in het beroepsmatig schiphollen. (Lees: onjuiste informatie voorhouden in eigen belang)
Nu wordt gesteld dat de (nachtelijke) vluchten van de heli’s ieder jaar zullen toenemen. Dat is niet juist. Met één belletje naar de verkeersleiding van Trauma en Politiediensten wordt vernomen dat het aantal vluchten stabiel zal blijven. Er is een geringe groei geweest toen het verbod op nachtvluchten werd opgeheven.

Ziekenhuizen bang gemaakt

Dit artikel geeft de stellig indruk dat vanuit luchthaven directie een campagne is gevoerd onder ziekenhuizen die helikopers ontvangen dat ze door de huidige belemmeringen straks geen patiënten meer krijgen. Gezien de korte tijdspanne tussen plaatsing van dit krantenartikel en deze reactie is nog niet geverifieerd bij de ziekenhuizen. Ziekenhuizen hebben immers geen dossierkennis van de groeiplannen van het vliegveld en laten zich onbedoeld misleiden met halve informatie van de luchthavendirectie.

Nummer 1 vervuiler in transport

Het enige doel is duidelijk. Méér willen vliegen. Dat dit in strijd is met de wettelijke afspraken deert het vliegveld niet. Dat zij als nummer 1 in vervuiling van vervoersmiddelen nóg verder over schreef gaan, is hun probleem niet. Die vervuiling komt bij de omwonenden. Dat Rotterdam als metropoolfunctie aan aantrekkingskracht inlevert, is niet het probleem van RTHA. Zij claimt zelfs bij te dragen aan een goed image van de stad door véél te vliegen. Milieu en leefbaarheid….? Vele vluchten op 500 meter boven dichtbevolkt gebied? Moet toch kunnen, zegt RTHA.
Ach toe nou, ... geld verdienen. Dáár gaat het hen om.

Lees en verbaas hier het trieste relaas van RTHA en hun schoothondje VVD-Kamerlid Remco Dijkstra.

Bron: AD 29 januari 2019 (klik op de afbeelding voor een vergroting)