Rotterdam The Hague Airport groeit voor het laatst
Het aantal reizigers op Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is het afgelopen jaar met tien procent toegenomen.
In 2018 maakten 1,9 miljoen bezoekers gebruik van de regionale luchthaven. Dat zijn er 200.000 meer dan het jaar ervoor. In tien jaar tijd betekent het een verdubbeling van het aantal reizigers.
Geen verdere toename
Als het aan de provincie Zuid-Holland ligt, zet de jarenlange groei van RTHA evenwel niet verder door. De statencommissie voor verkeer is het met Rotterdam en omliggende gemeenten eens dat de herrie en luchtverontreiniging die de luchthaven veroorzaakt, niet verder mag toenemen
Omdat het aantal vluchten van trauma- en politiehelikopters de afgelopen jaren is toegenomen tot een kwart van alle vliegbewegingen op RTHA, dreigen commerciële vluchten in het geding te komen. De vliegvelddirectie pleit er daarom voor om de beschikbare geluidsruimte in tweeën te knippen. Dat lijkt de provincie geen goed idee. ,,In de praktijk is dat niet werkbaar”, zegt PvdA-statenlid Willem Minderman. ,,Noodzakelijk vliegverkeer kun je immers niet inperken.”
Te laag vliegen
De statencommissie constateert dat de vliegtuigen die landen in Rotterdam vaak van hun vaste route afwijken en te laag vliegen. Van handhaving is volgens de statenleden geen sprake. Gedeputeerde Adri Bom-Lemstra (CDA) zegt dat dat in de praktijk vaak ook niet mogelijk is. ,,Afwijkende vliegroutes zijn niet altijd in strijd met de regels. In veel gevallen gebeurt het uit oogpunt van veiligheid.”
Bom-Lemstra gaat de minister in een brief wel vragen of er buiten de provincie een helihaven bij kan komen vanwaar helikopters ook kunnen opstijgen. Ook wil ze dat wordt bekeken of vliegtuigen naar Schiphol meer zogeheten glijvluchten kunnen uitvoeren, waardoor ze boven de regio Rotterdam minder herrie maken. ,,Maar daarvoor moet je ook buiten de landsgrenzen met partijen gaan praten, want glijvluchten moeten al boven Frankrijk worden ingezet.”
Bron: AD 6 februari 2019