AD OnlineMeer baansturing en minder vluchten om Schiedammers tegemoet te komen

Rotterdam The Hague Airport (RTHA) heeft een ‘plan’ uitgebracht om de structurele overlast over Schiedam in de toekomst te voorkomen. Dat klinkt als een goed bericht. 

Wat is het plan?

Een woordvoerder van de luchthaven vertelde dat de vliegtuigen voortaan over verschillende vertrek- en aanvliegroutes verspreid gaan worden. Met een mooi woord “baansturing”

Dit wekt op zijn minst enige verbazing, om niet te zeggen ongeloof. Eén van de meest gehoorde klachten náást de structurele overlast over Schiedam is dat er steeds meer steden worden geconfronteerd met de laagvliegende toestellen van en naar RTHA. Hoezo dat spreiding van het aantal vluchten de overlast moet verminderen?

Afbeelding BTV-Rotterdam

Foto: BTV-Rotterdam

Oude Truc

Het antwoord van de luchthavendirectie laat zien dat men totaal geen belang heeft bij een structurele oplossing. Het is wederom de zoveelste wijze dat men geschiphold wordt door het vliegveld. In dit geval wordt de bestaande werkwijze, het verspreiden van het aantal vluchten om de meetpunten te omzeilen, nu gebruikt om lokaal overlast te voorkomen. De schade die wordt aangericht aan milieu door uitstoot en het verstoren van het woongenot wordt nu heel simpel over méér bewoners verspreid. In de blinde paniek van de directie, die maar één doel voor ogen heeft (groeien) worden steeds meer absurde plannen geventileerd. Daarbij wordt nu het groene sausje van ‘maatschappelijk betrokken’ en ‘milieubewust’ over gegoten om enige vorm van draagvlak te krijgen. Lees ook dit bericht uit september 2017 uit september 2017.

Afbeelding van De Heraut toont aan dat al lang met  'baanspreiding' wordt gewerkt. 
illustratie met alternatieve routes die reeds in 2016/17 worden ingezet door RTHA

Vol

Het enige dat geconstateerd kan worden is dat het luchtruim ‘vol’ zit. Vol met onrendabele en milieuverwoestende pleziervluchten. RTHA heeft afgelopen jaren zijn goodwill reeds lang verspeeld door méér toestellen toe te laten, grotere toestellen die bovendien onder druk van de verkeersleiding Schiphol in deze regio extreem lang laag vliegen.

Onzinnig

Het antwoord van RTHA om overlast te beperken is onzinnig en onhaalbaar. Bovendien wordt aangegeven dat dit plan wordt ingezet als er wéér overschrijding dreigt. Dus als het eigenlijk te laat is.
Er moet minder worden gevlogen. Het is reeds meerdere keren aangetoond dat de aanwezigheid van dit vliegveld niet wezenlijk bijdraagt aan economische groei. Er is juist meer bewijst dat méér vluchten zorgen voor een rem op de ontwikkeling van Rotterdam als metropoolfunctie. In een stad die zich als metropool wil presenteren dient met optimaal gebruik te maken van rust en ruimte rond de stad. Een vliegveld doet hier ernstig inbreuk op en draagt slechts bij aan een ongezond leefklimaat.
Vakantievluchten levert alleen het vliegveld geld op en verder zorgt het dat het particulier vakantiegeld naar het buitenland wegbrengt. Schadelijk voor economie en milieu.

Krimp

De enige oplossing licht in een krimp van het vliegveld en een maatschappelijk bewustzijn dat vliegen alleen plezier geeft aan de reiziger maar dat daarmee nu (nog) tienduizenden mensen dagelijks mee worden gedupeerd en het milieu definitief verziekt.
Kies daarom voor krimp.

Bron: AD. 1 maart 2019 
Lees ook dit bericht van RTV-Rijnmond met videobeelden.