Vliegveld legt verantwoordelijkheid voor overlast naast zich neer
In reactie op de overschrijding van de geluidsnorm met 17,8% in het luchtruim van Schiedam legt de directie van Luchthaven Rotterdam de verantwoordelijkheid naast zich neer.
Directie van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) wordt vaker op zijn verantwoordelijkheden als mega-vervuiler en –overlastgever voor de regio wordt gewezen. Meestal is het een ernstige ‘foei!’, nu volgt een boete. Deze boete is voor het eerst, maar de gemaakte overtredingen zijn bijna eindeloos. In plaats dat de directie nu inziet dat het grenzen heeft overschreden, komt het met een huilverhaal dat de wind zo hard waaide uit een bepaalde hoek en dat er dus geen andere keuze was dan over Schiedam te vliegen.
Geen bijzonder professioneel excuus, want iedere luchthaven weet dat de wind uit meerdere richtingen kan komen en dat je daar in de planning rekening mee moet houden door niet alle slots vrij te geven. Om hun stelling kracht bij te zetten worden er KNMI-rapporten bijgehaald. Blijkbaar twijfelde luchthavendirectie zelf al aan de geloofwaardigheid van het excuus. RTHA neemt echter totaal geen verantwoordelijkheid naar omwoners en milieu en plant alle mogelijk ‘slots’ helemaal vol met als gevolg dat er geen uitwijk meer bestaat. De overtreding was gewoon te voorzien en dient daarom zwaar gestraft te worden om herhaling te voorkomen.
Foto: BTV-Rotterdam
Bizar
Het excuus van RTHA krijgt een bizarre wending. (RTHA) stelt in dit artikel dat de geluidsoverschrijding bij Schiedam om een ‘unieke situatie’ gaat die zich heeft voorgedaan door ‘uitzonderlijke weersomstandigheden’. Het verhaal wordt ongeloofwaardig door de toevoeging dat met ‘baansturing’ gewerkt gaat worden om herhaling te voorkomen. Leden van de BTV vragen zich daarom af waarom je maatregelen gaat nemen voor iets dat allicht nooit meer zal voorkomen. Gevolg is echter dat de vliegtuigen nu naar andere routes worden gezonden en daarmee nóg meer mensen overlast krijgen.
Werkelijke oorzaak
Door de aandacht te verplaatsen naar factoren die niet te beïnvloeden zijn, probeert RTHA zijn handen te wassen in onschuld. De oorzaak van de overlast is echter niet dat er wind stond maar dat RTHA steeds meer grote toestellen laat komen en vertrekken terwijl de geluidsemmer vol is. De oorzaak is dus het vliegveld zelf. In het plan ‘baansturing’ wordt met geen woord gerept over de wijze waarop men de overlast gaat bestrijden wanneer het de door hen gewenste extra vluchten krijgt toegewezen.
Geluidsmeetpunten ontwijken
"Het nog beter monitoren van de handhavingspunten speelt een cruciale rol bij de aanpak ter voorkoming van overschrijding”, aldus het RTHA in een statement. Deze formulering houdt in dat de verkeersleiding nu nog meer actief routes gaat bedenken om de meetposten te ontwijken. Dit is geen nieuw plan. Om die reden voert de vereniging BTV al jaren strijd om méér meetpunten te plaatsen in gebieden waar vroeger niet werd gevlogen, maar nu wel.
BRON: UpInTheSky, 1 maart 2019
Allemaal dood
Dit verhaal mag echter niet los gezien worden van de moordplannen die RTHA heeft. Teneinde ‘ongestoord’ te kunnen vliegen moeten nu alle vogels in de omgeving worden gedood. Dus ook de zeldzame. Immers, de luchtvaartmaatschappijen claimen niet alleen de lucht als hun territorium, nu ook de natuur er om heen. Zij vinden het recht te hebben dood te maken wat in de weg staat. Om zeer begrijpelijke reden is hier door de politiek bezwaar tegen aangetekend. Voor de goede orde: de lucht is van de mensen die er onder wonen, niet van de vervuilers.
Bron: Pijnacker-Nootdorp.tv 1 maart 2019