Grote plannen Engelse luchthaven in de Thames
London is hard op weg om hun nieuwe think big luchthaven te realiseren. De Engelsen zijn nu nog in de politieke besluitvorming, maar de uitgangspunten zijn duidelijk. Ze willen de overlast beperken door een nieuwe luchthaven te bouwen in een gebied waar weinig mensen wonen.
Bij de luchthaven moet een omvangrijk transport knooppunt komen. Als we de plannenmakers moeten geloven zou dit de ideale luchthaven moeten worden: makkelijk bereikbaar, geen beperkingen wat betreft de capaciteit minimale overlast. In dit verband is de situaering van de Thames (Theems) vergelijkbaar met een vliegveld op de Maasvlakte.
Bijkomend voordeel van een dergelijk innovatief project is dat know how wordt opgebouwd die elders ter wereld kan worden verkocht.
Nederlandse lobby
Ondanks dat de publieke lobby van diverse spelers anders wil doen geloven heeft men in Nederland voorlopig geen grote plannen; hier heerst het adagium: kleine rupsje nooit genoeg.
Wat Rotterdam betreft is dat logisch je kunt gewoon geen grote plannen realiseren als je een vliegveld per se zo dicht bij het dichtbevolkte centrum van de stad wil hebben.
HTML versie:
Het gerenommeerde architectenbureau Fosters and Partners heeft zijn plannen voorgesteld voor een nieuwe luchthaven in Londen. Die moet op een kunstmatig eiland in de monding van de Theems verrijzen. De nieuwe luchthaven zou meteen de grootste ter wereld worden, met vier start- en landingsbanen, 24 uur op 24 vliegverkeer en 150 miljoen passagiers per jaar (het dubbele van Heathrow). Prijskaartje: 50 miljard pond (58,8 miljard euro).
De nieuwe luchthaven moet druk wegnemen bij Heathrow, de grootste luchthaven van Europa, ten westen van Londen. Heathrow kampt met grote capaciteitsproblemen en nu de plannen voor een derde start- en landingsbaan definitief zijn opgeborgen zal de situatie er niet op beteren. Het idee voor een nieuwe luchthaven in de monding van de Theems bestaat al langer, maar Foster and Partners zijn de eersten die ook daadwerklijk een uitgewerkt plan kunnen voorleggen.
Foster and Partners zijn niet de eerste de beste. Het architectenbureau is onder andere verantwoordelijk voor het viaduct van Millau en het vernieuwde Wembley. De nieuwe luchthaven zoals Lord Norman Foster ze ziet, moet een nieuw internationaal verkeersknooppunt worden. De zogenaamde Thames Hub zal dan ook het drukste spoorwegstation van het Verenigd Koninkrijk huisvesten, met 300.000 passagiers per dag en verbindingen naar het Europese vasteland.
Vliegtuigen zouden 24 uur per dag kunnen opstijgen en landen op één van de vier start- en landingsbanen. Omdat de toestellen vooral over water zullen vliegen, zal de hinder voor de omwonenden volgens Foster tot een minimum beperkt worden. Bijkomend voordeel is dat er boven de stad minder vliegtuigen zullen circuleren. (hlnsydney/sps)