AD Online

Rotterdam trots op komst nieuwe buitenlandse bedrijven

Afgelopen jaar vestigden zich 36 buitenlandse bedrijven in Rotterdam. Elf daarvan zijn Brits en komen vanwege de brexit. In 2017 presenteerde Rotterdam Partners een stuk meer buitenlandse nieuwkomers, namelijk 51.

In 2018 moest Rotterdam Partners ook nog incasseren dat de aansprekende levensmiddelengigant Unilever haar hoofdkantoor tóch in Londen hield.

SUGGESTIEF BEELD

Het bericht in AD toont een archieffoto van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Dit vliegveld wordt opmerkelijk genoeg in het bericht niet genoemd. De foto suggereert evenwel een samenhang tussen de groei van bedrijven die zich in Rotterdam vestigen en de aanwezigheid van het vliegveld, maar wordt niet aangetoond.
RTHA biedt een vliegverbinding met Londen, dat moet gezegd. Het merendeel van de reizigers dat op RTHA vertrekt zijn Nederlandse vakantiegangers naar de zon-bestemmingen waarop wordt gevlogen.
Het aantal overige zakelijke reizigers dat naar Rotterdam komt, reist vaak per auto en trein (Duitsland, Frankrijk) of komt per vliegtuig op Schiphol, omdat deze wél op zakelijke bestemmingen vliegt.

Artist impression van een park op de plaats van vliegveld Rotterdam-Central-Park_Birdview-copyright-BTV-Rotterdam

Rotterdam-Central-Park_Birdview-copyright-BTV-Rotterdam

METROPOOLFUNCTIE

Lang werd gedacht dat een stad met een metropoolfunctie alleen maar aantrekkelijk is met een (groot) vliegveld. Sinds de 21e eeuw zijn burgers en bedrijven en nu ook de politiek daar anders over gaan denken. Een goede vestigingsklimaat die metropool biedt, is dat schaarse voorzieningen worden geboden: rust, ruimte, groen en frisse lucht. De aanwezigheid van bijvoorbeeld een vliegveld doet juist afbreuk aan deze nieuwe eisen en zal leiden tot minder vestigingen.
Om die reden wordt nu onderzocht of RTHA niet moet worden afgebroken en moet plaats maken voor een groot park. Daarmee vergroot Metropool de aantrekkingskracht als Metropool.

Bron: AD. 11 maart 2019