Beheersplan RTHA na maatregel ILT “voor de bühne”
De door ILT opgelegde 'straf' blijkt meer voor de show dan om de burger te beschermen. Dit schrijft stadsvertegenwoordiger John Witjes
Vanwege het ruim overschrijden van de geluidsnorm boven Schiedam legde de Inspectie Leefomgeving & Transport aan Rotterdam The Hague Airport een maatregel op: in 2019 mag een dergelijke overtreding niet meer plaatsvinden. De luchthaven heeft begin april een beheersplan opgesteld om aan die eis tegemoet te komen. De inhoud van dat plan is teleurstellend en waarschijnlijk ontoereikend. Daarbij wreekt zich het feit dat de verklaring voor de overschrijding is gezocht in de windrichting en niet in de veel te krappe planning van landingen in de late avond.
De vier maatregelen op een rij:
1. Baansturing instellen zodra de prognose voor de geluidsbelasting (ZOG) over 2019 in het Schiedamse handhavingspunt meer dan 90% bedraagt: vorig jaar is bewezen dat deze maatregel onvoldoende effect kan hebben. Bovendien leidt het tot (veel) meer landingen over Lansingerland.
2. Als dit onvoldoende werkt, zullen trainings- en examenvluchten worden geschrapt: dit zet nauwelijks zoden aan de dijk. De overtreding in 2018 kwam vooral voort uit de vele (te laat binnenkomende) vluchten in de avond.
3. Bij een ZOG van 97% zal door RTHA aan de slotcoördinator gevraagd worden vrijkomende slots niet in te vullen. Vaker is al aangegeven dat slots wettelijk niet zomaar kunnen vervallen, maar door de luchtvaartmaatschappijen kunnen worden ingevuld. Vervallen van slots kan dus alleen maar als een maatschappij zich terug trekt. En aangezien er vrijwel uitsluitend door Transavia wordt gevlogen in de avond, lijkt dit geen realistisch actiepunt. Tenzij Transavia stopt met vliegen op RTHA.
4. Bij een ZOG van 99% mogen er alleen nog maar spoedeisende (helikopter)vluchten plaatsvinden en mag de overige kleine luchtvaart niet vliegen. Ook deze maatregel gaat geen winst opleveren, want deze categorie vluchten draagt slechts een fractie bij aan de geluidsbelasting in het handhavingspunt in Schiedam.
Deze maatregelen garanderen de bewoners van Schiedam zeker geen rustige avonden in de komende maanden. Zolang de luchthaven geen maatregelen neemt om de vluchten minder krap vlak voor 23.00 uur ’s avonds te plannen, zal de geluidsbelasting boven Schiedam niet wezenlijk afnemen en is het vragen om problemen met de ILT. De nu aangekondigde maatregelen zullen nauwelijks effect hebben indien er ook dit voorjaar weer veel oostenwind zal zijn; deze maatregelen zijn niet voor de Schiedammers, maar voor de bühne. (RED: voor de show)
John Witjes, 4 april 2019
Gepubliceerd: AD, 4 april 2019