BTV-Kieswijzer:Europees Parlement - 23 mei 2019
Onderstaand een overzicht de op luchtvaart betrekking hebbende delen van de verkiezingsprogramma´s van de politieke partijen. Genoemd zijn de actuele partijen.
= Groene duim omhoog is in het voordeel van de belangen van BTV-leden, dus ook u. Positief stemadvies.
= Ongunstig voor mens & milieu; negatief stemadvies.
= Geen standpunt bekend. Geen stemadvies.
Europa beslist steeds meer
Luchtvaart is een internationaal onderwerp. Om die reden worden belangrijke zaken over dit thema 'in Brussel' besloten. Het is belangrijk te weten dat wat daar wordt besloten een grotere invloed heeft dan wat de lokale regeerders willen! Terugkerende onderwerpen zijn: Accijns op kerosine, BTW op tickets en CO2 beleid.
De toelichting bestaat uit een passage welke afkomstig uit het betreffende verkiezingsprogramma. De BTV Geeft een korte reactie.
Partijnaam |
Citaat uit verkiezingsprogramma |
Advies |
Christenunie SGP |
"De luchtvaartsector moet meer bijdragen aan het terugdringen van de uitstoot van schadelijke stoffen. In aanvulling op een goed werkend Europees emissiehandelssysteem dringen ChristenUnie en SGP aan op een wereldwijd emissiehandelssysteem. Dit vermindert de wereldwijde uitstoot en draagt bij aan een gelijk speelveld tussen Europese en internationale vliegtuigmaatschappijen. Ook zijn ChristenUnie en SGP voorstander van een ‘Single European Sky’, een samengevoegd Europees luchtruim met vereenvoudigde vliegroutes. Dit levert een behoorlijke brandstofbesparing op en daarmee minder uitstoot. Bovendien bepleiten wij een gecoördineerde aanpak voor een Europese vliegticketbelasting, te heffen door de lidstaten. De opbrengst van een dergelijke belasting kan bijvoorbeeld ten goede komen aan betere internationale treinverbindingen en andere vormen van duurzaam vervoer en innovatie." BTV: Standpunt is niet vergaand, maar het invoeren van vliegtaks ten behoeve van treinverbinding is prima. |
|
D66 |
EUROPESE VLIEGTAKS BTV: Het is goed dat gepleit wordt voor afschaffen van de vrijstelling van accijns op kerosine in Europa en de invoering van btw op vliegtickets. Ontwikkelen van duurzaam vervoer is prima. |
|
CDA |
"Europa heeft een groot belang en daarmee een stevige taak in de bescherming van strategische industrieën en infrastructuren, zoals communicatienetwerken, de Rotterdamse haven of Schiphol. Er moeten strengere eisen worden gesteld aan buitenlandse overname van cruciale voorzieningen, waarbij in het uiterste geval een overname kan worden geblokkeerd." Elders in het verkiezings programma staat: BTV: n het eerste deel spelen economische belangen een rol. Mens en milieu moeten hiervoor wijken. Verderop is het CDA voor vliegtaks en meetellen van luchtvaart in de CO2 normen. Komt inconsequent over. |
|
VVD |
"Er komt een gemeenschappelijk Europees luchtruim. Nu is het luchtruim gestructureerd volgens nationale grenzen, ondanks afspraken hierover. Een gemeenschappelijk luchtruim maakt meer directe routes en kortere vluchten mogelijk. Dit is economisch aantrekkelijk en verlaagt de CO2-uitstoot. BTV: Hier wordt geen melding gemaakt van de aanpak van de doorgaande groei, alleen dat het met minder CO2 zou moeten. Uit ieder ander uiting van deze partij wordt gepleit voor meer vliegbewegingen. |
|
GROENLINKS |
"Het is absurd dat je voor een paar tientjes van Eindhoven naar Marseille kan vliegen, terwijl dit met de trein vele malen duurder is. De internationale luchtvaart is tot nu toe buiten schot gebleven bij de afspraken over het klimaat. Bij de transitie naar een klimaatneutrale economie kan dat niet zo blijven. Als we de doelstellingen van Parijs willen halen dan zal er veel minder gevlogen moeten worden. Wij gaan vluchten op korte afstanden door de trein of andere alternatieven vervangen. Daarom investeren we in het optimaliseren van internationale treinverbindingen. Wij willen dat je vanuit iedere Nederlandse stad met de trein in een paar uur in Berlijn, Kopenhagen of Milaan kan komen. Daarom moeten er meer snelle treinverbindingen komen. Het wordt net zo makkelijk om een treinrit tussen Amsterdam en Rome te boeken als een vlucht. De nachttrein maakt een comeback. Natuurlijk gaan we vliegverkeer hetzelfde belasten als andere producten: dus btw op vliegtickets en accijns op kerosine. Bovendien moet de enorme uitstoot van CO2 ook in de prijs opgenomen worden. Vluchten onder de 750 kilometer, de afstand tussen Amsterdam en Lyon, worden uitgefaseerd. " |
|
Partij voor de Dieren |
"De in de luchtvaart en zeevaart geldende vrijstelling voor btw en accijns wordt opgeheven. ‘De vervuiler betaalt’ wordt ook de regel in de luchtvaart en de zeevaart. Vluchten naar en vanuit Europa worden CO2-belastingplichtig." |
|
PvdA |
"Bij een eerlijke verdeling van de lusten en lasten, zullen ook de vervuilers hun verantwoordelijkheid moeten nemen en mee moeten gaan betalen. Dat betekent grote veranderingen in drie sectoren die vooralsnog worden ontzien door de klimaatafspraken: de luchtvaart, scheepvaart en landbouw. |
|
SP |
"De EU moet veel meer werk maken van vergroening van verkeer en vervoer. Daarom moeten de lucht- en scheepvaart onder de Europese CO2-doelstellingen komen te vallen. Op kerosine hoort, net als dat op andere brandstoffen het geval is, belasting geheven te worden. Daarom moeten de lucht- en scheepvaart onder de Europese CO2-doelstellingen komen te vallen. Groene alternatieven moeten dan wel toegankelijk gemaakt worden voor iedereen. De trein moet daarbij naar verhouding een stuk goedkoper worden, goedkoper dan vliegen, in plaats van andersom zoals nu vaak het geval is." |
|
De Groenen |
"De Groenen ziet met lede ogen aan dat het vliegverkeer geen strobreed in de weg wordt gelegd. Vliegtuigen verbranden kerosine en stoten daarom CO2 uit. Een alternatief hiervoor is nog niet voorhanden. De Groenen bepleit daarom beperking van het luchtverkeer. Met de volgende voorstellen willen we het vliegverkeer beperken: |
|
Piratenpartij / Van de Regio |
"De luchtvaart moet zo drastisch duurzamer worden dat kan niet zonder een flinke reductie van vluchten (wellicht zelfs 90%!), introductie van zware belastingen en andere maatregelingen. Voor de eerste 750 tot 1000 kilometer van een reis zal er een betaalbaarder en duurzaam alternatief beschikbaar moeten worden gesteld, zoals de trein. Dit is een taak die we alleen maar op Europese schaal kunnen realiseren. Hiervoor moet ook worden geïnvesteerd in de cultuuromslag van verre vakantiebestemmingen naar recreatie in aangrenzende regio’s." |
|
50 plus |
Geen Europees verkiezingsprogramma |
|
DENK |
Geen Europees verkiezingsprogramma |
|
Forum voor Democratie |
Luchtvaart niet in het Europese verkiezingsprogramma |
|
PVV |
Luchtvaart niet in het Europese verkiezingsprogramma |
|
Jezus Leeft |
Luchtvaart niet in het Europese verkiezingsprogramma |