GREENWASH CONCEPT VAN ROTTERDAM THE HAGUE AIRPORT (RTHA) ONDERUIT GEHAALD
Afgelopen week maakte RTHA bekend dat zij een experimentele bio-kerosine fabriek zouden gaan bouwen om (op termijn) structureel bij te dragen één van de vele nadelen van vliegen op te lossen.
De suggestie wordt gewekt dat bio-kerosine niet zou vervuilen. Verontruste bewoners constateren dat een vliegtuig op bio-brandstof nog steeds mensen uit hun slaap houden. Rotterdam The Hague Airport begeeft zich al geruime tijd op het traject van 'greenwashing'. Zij proberen daarmee hun vernietigende invloed op milieu en mens te verdoezelen door zich 'groen'voor te doen.
Vervolgens blijkt dat niet RTHA die fabriek laat bouwen, maar dat zij slechts grond gaan verhuren. De capaciteit zou circa 100.000 ton per jaar bedragen. Een Boeing 737 past ruim 200 ton, dus nog geen 500x tanken
ECHTE RAFFINADERIJ
Vandaag meldt de NOS dat in Groningen een échte bio-kerosine raffinaderij wordt gebouwd, die per jaar 100.000 ton duurzame kerosine produceren, waarvan KLM driekwart zal gebruiken.
Dit zelfde bericht maakt melding van een zeer kritische houding van Paul Peeters, lector aan NHTV Breda University of Applied Sciences. Hij stelt dat als de luchtvaart in huidige tempo doorgroeit bio-kerosine geen zoden aan de dijk zet.
(foto ter illustratie)
BIO-GESJOEMEL
Het gesjoemel bij biodiesel van auto's is een leerschool voor de vliegsector, zegt energiewetenschapper Sierk de Jong die promoveerde op het gebruik van biobrandstoffen voor de luchtvaart. "Het zou mij verbazen als grote vliegmaatschappijen in de toekomst gaan vliegen op niet-duurzame voedselgewassen, zoals palmolie waarvoor regenwoud is gekapt.”
Tot slot vraagt de redacteur van deze website zich af of de omgevingsvergunningen zijn verstrekt om pal tegen een woonwijk aan zowel met vliegtuigen en helikopters te vliegen en dan ook een olieraffinaderij te bouwen. Hebben omwonenden dan helemaal geen recht meer op een veilig bestaan?
Bron: NOS.nl, 27 mei 2019
Lees ook: RTHA wil bio-raffinaarderij bouwen.