Schiphol helemaal niet goed voor economie
Schiphol mag uitbreiden. Milieuorganisaties en bewonersgroepen reageerden verbijsterd toen ze het nieuws hoorden: Hoe kan het dat een industrie die zo vervuilend is, toch mag doorgroeien?
‘Het levert duizenden banen op’, is een van de argumenten die de voorstanders dan altijd weer op tafel leggen. En dat deed ook minister Cora van Nieuwenhuizen gisteren:‘Schiphol is een pijler van onze economie’, zei ze. Maar: is dat wel zo? Onderzoeksjournalist Ties Joosten van Follow The Money volgde de discussie op de voet en gelooft ook niet dat Schiphol zo goed is voor de economie als vaak wordt gedacht. Voor informatie van de lezer/luisteraar: Schiphol is 95% eigenaar van RTHA en schuift de kleinere vluchten naar Rotterdam door. Op gelijke wijze zou ook Lelystad moeten groeien.
Ja, er werken naar men zegt ca. 70000 mensen op Schiphol, maar Ties Joosten zegt hierover: "Een beetje ziekenhuis heeft ook tienduizenden arbeidsplaatsen, dus zo veel is dat niet. De mensen op Schiphol verliezen hun baan niet als er geen extra vluchten komen en bovendien zijn het functies die makkelijk elders werk kunnen vinden."
12 minuten
In slechts 12 minuten wordt haarfijn uitgelegd wat er mis is met de stelling dat meer vliegen meer werkgelegenheid oplevert.
Tevens is het onthutsend te horen dat 40% van de reizigers op Schiphol Europese 'overstappers' zijn. Zij komen uit een ander land en reizen naar een volgend land. Dit levert dagelijks mega-overlast en vervuiling op, terwijl de opbrengst vrijwel nihil is.
Bron: NPO1 zaterdag 6 juli 2019 Klik op de onderstaande play-button.
Lees ook: "het Nederlandse luchtvaartbeleid zou zin hebben in Congo"