Recordaantal via Schiedam opstijgende vliegtuigenSchiedam 24

Het aantal starts over Schiedam is in juli 2019 explosief gestegen. In juli steeg een recordaantal vliegtuigen ’s morgens op over de deze drukbevolkte woonwijken: tussen zeven en acht uur kwamen er 199 met donderend geraas over de wijken gevlogen.

Dit schrijft John Witjes, bewonersvertegenwoordiger in de Commissie Rionaal Overleg-Rotterdam The Hague Airport (CRO-RTHA)
"Het commerciële succes van Rotterdam The Hague Airport kent een keerzijde. De lusten zijn voor het vliegveld, de lasten voor de omwonenden. Vol trots werd gemeld dat RTHA voor het eerst meer dan 250.000 passagiers in één maand (juli) had en dat er al met al dit jaar al 8,2% meer reizigers zijn in 2,5% minder vliegtuigen. Juichverhalen dus. De omwonenden in Sveaparken en Spaland horen echter een geheel ander geluid.

Het aantal starts over Schiedam is in juli 2019 explosief gestegen. In juli steeg een recordaantal vliegtuigen ’s morgens op over de deze drukbevolkte woonwijken: tussen zeven en acht uur kwamen er 199 met donderend geraas over de wijken gevlogen. Op 13 juli waren het er zelfs twaalf in dat ene vroege uur. Slechts op vier dagen was het stil omdat toen de vliegtuigen vanwege de wind oostwaarts opstegen. In totaal waren er t.o.v. juli 2018 twintig procent méér starts in de vroege ochtend! Niet eerder zijn er zoveel vliegtuigen ’s morgens vroeg via Schiedam opgestegen.

Tussen zeven en acht uur kwamen er 199 met donderend geraas over de wijken gevlogen. Op 13 juli waren het er zelfs twaalf in dat ene vroege uur.

De geluidsbelasting van stijgende vliegtuigen in Sveaparken en Spaland is dit jaar elke maand toegenomen. Terwijl er in de geluidsmodellen wordt uitgegaan van maximaal 65 procent stijgen via Schiedam, was dat in juli 75 procent en in de eerste tien dagen van augustus zelfs 88 procent. De geluidsbelasting van een stijgend vliegtuig op de woningen is meer dan 80 dB. Probeer dan op warme vakantie- of weekenddagen met het raam open maar eens door te slapen!

Uiteraard is het belangrijk dat zakenmensen ’s morgens vroeg in het vliegtuig stappen om naar belangrijke bestemmingen te vliegen. Maar tussen de plaatsen waar de vliegtuigen naar toe vertrekken zijn weinig zakelijke bestemmingen te vinden: Alicante, Antalya, Malaga, Bergerac, Valencia, Split, Faro, Gran Canaria, Akureyri, Pula.... Alleen Londen klinkt zakelijk, maar daar kun je veel comfortabeler heen met de trein.

Dit jaar is er qua starts bovendien nog een nieuwe ontwikkeling merkbaar: behalve op maandagen vertrekken er ook ’s avonds laat nu vliegtuigen. Tussen tien en elf staan er een of twee starts gepland naar het binnenland van Turkije of naar Marokko. Deze vluchten vertrekken vaak pas vlak voor elven en al enkele malen zelfs na elven (waarvoor dan weer speciale toestemming nodig is). Al met al leveren deze nieuwe vluchten weer een extra geluidsbelasting op voor de bewoners.

Flight Radar Vliegroute boven Schiedam
Screenprint van de app Flightradar die de route toont over Schiedam.

De vraag dringt zich op of met deze explosieve stijging van het aantal starts over Schiedam de geluidsnormen niet worden overschreden. Dat blijkt niet zo te zijn. Ten eerste is er geen “handhavingspunt” in Sveaparken die het geluid monitort en ten tweede is de systematiek van de geluidsnormen zodanig dat overschrijding nauwelijks mogelijk is. Waar een vlak na elf uur landend vliegtuig voor tien keer meetelt in de ‘geluidsemmer’, telt een vliegtuig dat om zeven uur in de ochtend opstijgt, slechts één keer mee.

Vooralsnog is vooral de beperkte terminalcapaciteit van het vliegveld de beperkende factor in het aantal starts tussen zeven en acht in de ochtend. Gelukkig is de oplevering van de nieuwe, grotere vertrekhal vertraagd tot eind 2020!"

John Witjes is bewonersvertegenwoordiger CRO-RTHA. Hij reageert op een een eerder bericht dat RTHA "bijna 9% meer passagiers vervoert" 

Bron: Schiedam24.nl