CO2 uitstoot op korte vluchten is enorm
Ruim één op de drie vliegtuigen die opstijgt vanaf Schiphol vliegt niet verder dan 750 kilometer. Ook Rotterdam The Hague Airport vertoont ditzelfde patroon.
Greenpeace maakt op hun website melding dat er jaarlijks zelfs meer dan 200.000 van dit soort korte afstandsvluchten van en naar vliegvelden van Schiphol Group. Hieronder valt dus ook Rotterdam.
Dat blijkt uit een rapport van Royal HaskoningDHV. Zij hebben in opdracht van Greenpeace de vluchten van en naar Nederlandse vliegvelden onderzocht. “Wij vinden het schokkend dat er zoveel vluchten zijn op ultrakorte afstand, want 750 kilometer is in veel gevallen een afstand die je prima met de trein kunt afleggen,” aldus Dewi Zloch, campagneleider klimaat namens Greenpeace.
Iedere twintig minuten naar Londen
Vanuit Nederland wordt veruit het meeste gevlogen op Londen. Gemiddeld vertrekt er iedere twintig minuten een vlucht naar de hoofdstad van Engeland, en dat het hele jaar door. Maar ook naar Parijs gaan dagelijks dertien vluchten en zelfs naar Brussel, een stad die op steenworp afstand ligt, wordt vijf keer per dag gevlogen. Deze korte vluchten van maximaal anderhalf uur genereren meer uitstoot per kilometer, door de hoge uitstoot bij landen, taxiën en opstijgen. Vooral vanaf Schiphol is een groot deel van de bestemmingen binnen de 750 kilometer, namelijk 40% van alle vluchten. “Vervang deze zinloze vluchten voor treinen of de elektrische bus. Zo kunnen we flinke klimaatwinst boeken en verdwijnt veel van de overlast voor de omgeving en de natuur. Schiphol bestaat om ons te verbinden met de rest van de wereld, dat hoeft echt niet alleen met het vliegtuig”, aldus Dewi Zloch.
Lees het hele bericht op de website van Greenpeace (27-11-2019)
Link naar het rapport: Emissies van korte afstandsvluchten op Nederlandse luchthavens. Hieronder een grafische samenvatting.