“Blunderende” LVNL wil RTHA op afstand gaan aansturen.
Deze week werd bekend dat vliegveld Eelde een nieuwe verkeerstoren krijgt die bemanning ter plaatse overbodig maakt. Rotterdam zou een volgend vliegveld worden die vliegtuigen op afstand loodst.
De aanleiding voor de nieuwe toren in Groningen zijn bezuinigingen op de kosten van de Lucht Verkeersleiding Nederland (LVNL). In onderstaande link naar het artikel wordt gemeld dat tot toekomstige vliegvelden ook Rotterdam The Hague Airport hoort.
De melding van deze wijziging valt zeer ongelukkig samen met een andere melding in de media, waarin wordt gemeld dat de LVNL op Shiphol 16 toestellen liet landen op een afgesloten landingsbaan. Een potentieel gevaar van ongekende orde binnen de Nederlandse luchtvaart veroorzaakt door een blunder van de eerste orde. In reactie hierop bagatelliseert LVNL het voorval, maar de politiek moet vraagtekens zetten bij de veiligheid van de passagiers.
Uiteraard zijn er voorbeelden elders in de wereld waar het wél goed gaat, maar het houdt niet in dat 1 op 1 worden gekopieerd op een organisatie als de LVNL, bewijst de actualiteit.
Medewerkers geschipholt
Daarnaast is deze ontwikkeling zorgelijk voor de werkgelegenheid. Het persbericht staat dat alle medewerkers in Groningen worden aangeboden om mee te verhuizen naar Amsterdam en dat er dus geen gedwongen ontslagen zullen vallen. Het niet realististisch te verwachten dat medewerkers dagelijks vanaf Eelde een rit van 200 kilometer rijden naar hun nieuwe werkplek op Schiphol of een woning gaan vinden in het onbetaalbare Amsterdam. Deze verhuizing dwingt medewerkers hun baan op te zeggen. Zo worden ook medewerkers binnen de luchtvaartbranche door hun werkgever "geschipholt".
Schaalvergroting van vliegverkeer het mogelijk maakt om meer personeel te vervangen door machines.
Nog steeds chanteert de luchtvaartlobby de politiek met een vermeende grote werkeloosheid als er niet meer vluchten worden toegelaten. De realiteit is echter dat nog verdere schaalvergroting van vliegverkeer het mogelijk maakt om meer personeel te vervangen door machines. Na het thuis-inchecken en gerobotiseerde bagageafhandeling worden nu ook de luchtverkeersleiders uit hun torens gehaald.
In 2016 schreef de media al:
"Geen pasklare oplossing voor hoge kosten
Uit onderzoek blijkt dat er verschillende opties zijn om de kosten van de luchtverkeersleiding te verlagen. Openbaar aanbesteden bijvoorbeeld of op afstand het luchtverkeer verwerken. Na de zomer begint er een proef om vanaf Schiphol vliegtuigen in het Noorden te begeleiden. Maar uit het onderzoek blijkt dat kostenreductie niet eenvoudig is en dat de kosten voor vliegvelden als Airport Eelde hoog zullen blijven. Dijksma vindt dat er nog eens goed naar de alternatieven gekeken moet worden."
Te goedkoop
Er wordt een onjuiste conclusie getrokken. De kosten van een vliegveld als Eelde of Rotterdam The Hague Airport zijn niet per definitie te hoog, de opbrengsten om de kosten te dekken zijn te laag. Vliegen is kunstmatig goedkoop gehouden. De prijs van een ticket moet gewoon naar een realistische niveau. Dan zijn de subsidies niet meer nodig en reguleert de marktwerking de vraag tot realististische proporties.
Bron: RTV Drenthe, 13 februari 2020