Vrees voor verdere groei Rotterdam Airport
De langverwachte nota over de toekomst van de luchtvaart in Nederland stuit op verzet in Rotterdam. Zowel de Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) als het CDA in de Maasstad vrezen voor verdere groei van Rotterdam The Hague Airport.
Actiegroep BTV is bezig met een pittige brief aan minister Cora van Nieuwenhuizen. ,,Ridicuul”, noemt voorzitter Alfred Blokhuizen de conceptnota, die eind dit jaar definitief moet worden vastgesteld. ,,Zonder krimp van de luchtvaart halen we nooit de klimaatdoelstellingen. Dat weet de regering ook heel goed,” zegt hij.
Zonder krimp van de luchtvaart halen we nooit de klimaatdoelstellingen. Dat weet de regering ook heel goed
BTV-lid Richard Abbenhuis woonde afgelopen jaar heel wat participatie-bijeenkomsten bij. Van de inspraak van bewoners kan hij nauwelijks wat terugvinden in de nota. Wat hij wel tegenkomt zijn duizenden extra vakantievluchten die Schiphol in de toekomst niet meer kan verwerken en die door de regionale luchthavens Lelystad, Eindhoven en Rotterdam moeten worden opgevangen. ,,Rotterdam is in dit kader nooit eerder genoemd”, zegt hij.
Dat baart Abbenhuis zorgen. Want in 2030 gaat het om 80.000 vluchten die niet door Schiphol kunnen worden geaccommodeerd, in 2050 om 217.000. ,,Het merendeel daarvan zal wel naar Lelystad en Eindhoven gaan, maar het betekent natuurlijk een enorme toename voor Rotterdam”, zegt hij. ,,Zeker als je weet dat hier nu een kleine 20.000 Boeings per jaar landen. En die geven al te veel hinder.”
Milieudienst DCMR noteerde vorig jaar een toename van 81 procent aan geluidsklachten over de Rotterdamse luchthaven ten opzichte van 2018, terwijl het aantal vluchten ongeveer gelijk was. Dat maakte de dienst deze week bekend.
Milieudienst DCMR noteerde vorig jaar een toename van 81 procent aan geluidsklachten over de Rotterdamse luchthaven ten opzichte van 2018
Als het aan voorzitter Alfred Blokhuizen van de BTV ligt, komen er geen extra vluchten op Rotterdam
Als het aan voorzitter Alfred Blokhuizen van de BTV ligt, komen er geen extra vluchten op Rotterdam
De Luchtvaartnota gaat uit van innovatie. Het kabinet verwacht dat een groeiende luchtvaart niet tot meer overlast leidt, als vliegtuigen schoner en stiller worden. Als het gaat om Rotterdam ziet het rijk bovendien een rol weggelegd in de verdere ontwikkeling van elektrisch vliegen. ,,Elektrisch vliegen mag dan schoner zijn, het maakt ook heel veel lawaai”, is de reactie van Blokhuizen. ,,Met schonere vliegtuigen is het lawaai niet opgelost en met minder lawaaiige toestellen is de luchtvervuiling niet opgelost.”
Elektrisch vliegen mag dan schoner zijn, het maakt ook heel veel lawaai Alfred Blokhuizen, Voorzitter BTV
Een snelle overgang van fossiele naar duurzame energie voor vliegtuigen, noemt Blokhuis ongeloofwaardig. ,,Van biobrandstoffen is nooit voldoende te krijgen zonder de voedselproductie aan te tasten en synthetische brandstof is zó duur dat het nooit een alternatief kan worden. Ik zie het vooral als greenwashing, een trucje waar menigeen intrapt.”
Als de traumahelikopter in Rotterdam zijn eigen geluidsruimte krijgt, dan kan de commerciële luchtvaart groeien, vreest het CDA.
Ook het CDA heeft kritiek op de conceptnota van het rijk. De commerciële en maatschappelijke luchtvaart delen in Rotterdam nu de geluidsruimte, de maximale hoeveelheid geluid die de luchthaven mag veroorzaken. Als het aan het rijk ligt krijgen traumeheli’s straks hun eigen geluidsruimte. En daar zit volgens het Rotterdamse raadslid René Segers-Hoogendoorn ‘een flinke adder onder het gras’. ,,Het klinkt misschien mooi en logisch, maar voor Rotterdam betekent dit dat de geluidsruimte die nu door maatschappelijk verkeer ingenomen wordt (ongeveer 20 procent van het totaal) in potentie vrij komt. Stel je voor: 20 procent ruimte voor groei van Zestienhoven.”
Stel je voor: 20 procent ruimte voor groei van Zestienhoven!
Betere balans
De luchthaven zelf is content met de nota, omdat die ‘de weg inslaat naar duurzame luchtvaart en een betere balans tussen economie, gezondheid en klimaat’. ,,Rotterdam The Hague Airport heeft al een groot aantal acties ingezet die bijdragen aan de kwaliteit van leefomgeving, netwerk en dienstverlening”, zegt directeur Ron Louwerse. ,,Het gaat om investeringen en innovaties op het gebied van duurzaam taxiën, onze nieuwe vertrekhal, synthetische brandstof, duurzaam energie opwekken, actieplannen ter vermindering van ultrafijnstof en stikstof en samenwerking met de Luchtverkeersleiding Nederland om hinder in de omgeving te verminderen.”
Bron AD (Premium) 22 mei 2020 of klik op onderstaande afbeelding voor het bericht.