ADKabinet wil niet zien dat luchtvaart anders moet

Het kabinet maakt verkeerde keuzes in de nieuwe luchtvaartnota, stelt Suzanne Kröger, Tweede Kamerlid voor GroenLinks. Schiphol groeit door en Lelystad Airport kan open. Dat staat haaks op andere doelen.

Schiphol mag met duizenden vluchten per jaar groeien, Lelystad Airport gaat open en bestaande, slappe klimaatregelen worden schaamteloos gepresenteerd als nieuw. Een grap? Nee, het is de luchtvaartnota van het kabinet.

Hierin staat hoe het kabinet wil dat de luchtvaart zich ontwikkelt. Terwijl een groot deel van Nederland ziet dat de massaliteit van de luchtvaart niet meer past binnen de grenzen van klimaat, gezondheid en leefbaarheid, gaat het kabinet vrolijk door met de lucht volvliegen. Schiphol is veel groter dan waar Nederland behoefte aan heeft: 40 procent van de passagiers zijn overstappers die niets te zoeken hebben in Nederland en weinig bijdragen. Door corona is de luchtvaart ingestort maar het kabinet doet of er niets veranderd is. Terwijl KLM miljarden nodig heeft en personeel ontslaat, wil het kabinet een extra vliegveld openen.

Meer vliegverkeer, maar minder overlast wordt belooft
De  minister wil méér vluchten combineren met minder overlast.

Laten we dit moment gebruiken voor de discussie die we moeten hebben: welk Schiphol hebben we nodig en wat is dat ons waard? Nederland is een klein land met een buitenproportionele luchtvaartsector. Vijf internationale vliegvelden, zes zelfs als het aan het kabinet ligt. Schiphol is een van de grootste overstapvliegvelden ter wereld en concurreert daarmee met Istanboel en Dubai. Het effect is dat honderdduizenden last hebben van geluid. Door de luchtvaart in een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld hebben kinderen meer last van hun longen door ultrafijnstof. Waar andere sectoren de klimaatdoelen moeten halen, groeit de CO2-uitstoot van de luchtvaart. Het kabinet ziet niet dat dit het moment is om de luchtvaart in te richten binnen de grenzen van klimaat, natuur en omwonenden. Niet langer de grootste zijn, maar kiezen voor luchtvaart die aansluit bij de behoeftes van Nederland. We vliegen niet meer op Brussel, Londen, Parijs of Düsseldorf, maar nemen de snelle trein. Dat zijn al tienduizenden vluchten minder.

De luchtvaart moet zich richten op zo min mogelijk overbodige vluchten

We stoppen de 32.000 nachtvluchten, zodat omwonenden een ongestoorde nachtrust hebben. Schiphol stopt concurrentie met omliggende vliegvelden en kiest voor samenwerking. Met Parijs en Frankfurt vormt Schiphol de West-Europa-hub. Passagiers nemen de trein van en naar deze vliegvelden om vandaar verder te vliegen. Er wordt geïnvesteerd in treinverkeer tussen de drie landen. Dat betekent stevigere Europese samenwerking. Niemand zit te wachten op lidstaten die met veel geld hun nationale maatschappij redden en ze vervolgens keihard laten concurreren op een kleinere luchtvaartmarkt met steeds kleinere marges.

Luchtvaart in Nederland gaat zich richten op wat nodig is: directe verbindingen en zo min mogelijk overbodige vluchten. Kwaliteit boven kwantiteit. Tegen prijsvechters die personeel uitbuiten of belastingen ontwijken, treden we hard op. En Lelystad Airport gaat niet open. Nederland blijft goed verbonden met de wereld. Maar binnen de grenzen die de planeet ons geeft.

Bron: AD, 23 mei 2020