Oostenrijk verbiedt vliegtickets onder 40 euronos

Een vliegticket in Oostenrijk kost voortaan minstens 40 euro. Ook komt er een toeslag van 30 euro op vluchten van 350 kilometer of minder.

Dat heeft de conservatief-groene Oostenrijkse regering bekendgemaakt bij de presentatie van een steunplan voor luchtvaartmaatschappij Austrian Airlines, een dochtermaatschappij van Lufthansa.

Volgens minister van Milieu Leonore Gewessler betekent dit het einde van de "tickets voor een euro". De groene politica stelt dat buitenlandse prijsvechters winst maken ten koste van het milieu. Oostenrijk is het eerste Europese land dat deze maatregelen neemt.

Foto: Austrian Airlines/Florian Schmidt

Foto: Austrian Airlines/Florian Schmidt

Vanwege de coronacrisis ontvangt Austrian Airlines 450 miljoen euro aan staatssteun, vooral in de vorm van leningen. De Oostenrijkse staat neemt geen aandeel in de luchtvaartmaatschappij. Veel van de 7000 banen bij de Oostenrijkse vliegmaatschappij staan op de tocht. Ook Lufthansa draagt 150 miljoen euro bij.

Prijsvechters winst maken ten koste van het milieu

Wie straks een korte vlucht maakt van 350 kilometer of minder, moet een toeslag van 30 euro betalen. De regering wil korte vluchten minder aantrekkelijk maken. Volgens de Duitse krant Die Welt worden vliegbestemmingen opgeheven als ze vanuit Oostenrijk met de trein binnen drie uur te bereiken zijn. Austrian Airlines moet de CO2-uitstoot in 2030 gehalveerd hebben.

Bron: NOS.nl, 9 juni 2020

Noten van de redactie:

  • De BTV juicht deze ontwikkeling toe. De Vereniging dringt als jaren aan op een vergelijkbaar plan voor Nederlandse luchthavens en de talloze relatief korte-afstanden die vooral vanaf Rotterdam The Hague Airport worden gevlogen. De marginale 'vliegtaks' is onvoldoende. Dit "verbod" zal de fun-reiziger zich meer bewust maken van de gevolgen van zijn handelen.
  • Tevens is opmerkelijk dat "Austrian Airlines moet de CO2-uitstoot in 2030 gehalveerd hebben.". In Nederland wordt door de politiek structureel een verwarring gemaakt tussen luchtvaart (de vliegmaatschappijen) en de luchthavens (de vertrek- en landingsplaatsen). Hoewel commissie Remkes hier duidelijk over is, wil de minister de luchtvaartmaatschappijen beschermen door de vermindering van CO2 en vooral stikstof, te verleggen naar andere partijen. 
  • Opmerkelijk dat de Oostenrijkse vliegers 450 miljoen euro krijgen en de KLM (met Schiphol) bij een negen voudige (!) van dit bedrag. Het toont aan dat vliegen in de huidige modellen totaal niet economisch verantwoord is. Het is nu reeds bekend dat de 4 miljard voor KLM/Schiphol nooit terugbetaald kán worden. Het is dus een gift van de belastingbetaler aan een bodemloze put.