Luchtvaartnota schoffeert omwonenden
De concept luchtvaartnota mag niet worden geaccepteerd door het Rotterdamse stad bestuur omdat er alleen maar uitgegaan wordt van groei voor Rotterdam the Hague airport. Dat bepleiten coalitiepartijen GroenLinks en het CDA.
Vandaag wordt in commissieverband de nota besproken. Rotterdam heeft al een concept zienswijze gereed op de nota maar die vinden de partijen veel te slap'. zoals CDA-raadslid Rene Segers omschrijft.
De reactie van het college valt me tegen, zegt hij. De nota gaat vooral uit van groei van het vliegveld terwijl een raadsmeerderheid zich tegen groei heeft uitgesproken en krimp serieus onderzocht wil hebben.
De nota gaat vooral uit van groei van het vliegveld terwijl een raadsmeerderheid zich tegen groei heeft uitgesproken en krimp serieus onderzocht wil hebben.
72 keer Groei
Maar in de nota tel ik 72 keer het woord ‘ groei’ en éénmaal het woord 'krimp', verzucht Segers.
Jeroen Postma van GroenLinks valt hem bij . Het college is nog te voorzichtig, ze moet uitspreken dat we dit niet willen. Er moet in de nota een scenario bij waarin geen groei is en krimp moet worden onderzocht. Dit sluit totaal niet aan bij wat we als regio willen.”
Beiden zullen stevig aandringen op fermere taal vanuit hel stadsbestuur richting het Rijk over de nota.
Als dat niet wordt overgenomen, dan volgen er volgende moties bij de behandeling ervan in de raad om dat af te dwingen.
Heilig
In de nota wordt een 'horizon geschetst die vol staat met heilige huisjes', zoals Segers het omschrijft, maar die vooral veel ruimte biedt voor groei. Gezien de enorme overlast die de vele vluchten veroorzaken is deze nota 'een schoffering en een klap in bel gezicht van omwonenden’, vat Postma samen: “Het nul scenario is het absolute minimum, maar in het ergste geval groeit het vliegveld straks met zeventig procent als er bij Schiphol niet gegroeid mag worden”, legt Postma zijn verontwaardiging uit.
Met gescheiden luchtruimten voor commerciële luchtvaart en maatschappelijk verkeer zoals de traumahelikopter, staat er nog een adder onder bel gras in de nota, meent Segers. “Dat zet de deur open voor extra groei van commerciële vluchten."
Los van de strijd richting het Rijk over de nota wil Postma lokaal aan de slag. De gemeente moet afspraken maken met het vliegveld om Overlast terug te dringen.
Bron: De Telegraaf, 24 juni 2020