AD OnlineGeluidshinder en uitstoot moeten omlaag voordat Rotterdam The Hague Airport mag groeien

De geluidshinder en uitstoot van schadelijke stoffen moet omlaag voordat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) aan meer vluchten mag gaan denken. Die voorwaarden wil het gemeentebestuur van Rotterdam opgenomen zien in de nieuwe luchtvaartnota 2020-2050.

Hoewel de luchthaven geen plannen zegt te hebben voor groei*), wil de gemeente toch zaken vastgelegd hebben. ,,Uit oogpunt van hinderbeleving steunen wij niet zonder meer het verplaatsen van nacht- naar dagvluchten’’, schrijft wethouder Judith Bokhove aan de gemeenteraad. ‘s Nachts telt vliegtuiggeluid tien keer zwaarder. "Door de ‘nachtstraffactor’ zouden tien keer meer dagvluchten toegevoegd kunnen worden.” En dat is wat Bokhove betreft niet de bedoeling.

RTHA

Opknippen geluidsruimte

Ook het ‘opknippen’ van de geluidruimte voor commerciële en maatschappelijk luchtvaart mag wat Rotterdam betreft niet tot meer lawaai leiden. Nu moeten vakantievluchten en helikoptervluchten zich samen aan een maximum toegestane hoeveelheid geluid houden, straks worden ze apart bemeten.

In de nota staat dat regionale luchthavens vluchten moeten gaan opvangen voor Schiphol. Tot nu toe werd nooit eerder over Rotterdam gesproken. Bokhove wil verduidelijking van het kabinet. "Wij zien hier een risico dat, tegen de wens van de regio in, Rotterdam Airport bedoeld is om te groeien.”

Bron: AD, 23 juni 2020

*) Redactie BTV: De bewering dat het vliegveld zegt niet te willen groeien is zeer opmerkelijk. Enkele dagen geleden had de directie nog een plan gelanceerd om met extra geluidsruimte een Ikea-lijnvlucht op te zetten. Dus dat duidt op een honger naar groei.