barendrechts dagbladToename ‘klachtencijfers’ RTHA schuld bewoners?

Een opmerkelijke conclusie trekt DCMR. Of wordt dit ingefluisterd door de luchthaven?

De titel van het artikel is “Veelvuldige melders beïnvloeden klachtencijfer”. Het trekt daarmee een dubieuze conclusie. Voor de goede orde, dit is geen conclusie van het Barendrechtsdagblad, maar een citaat uit het persbericht die DCRM verzond.

RotterdamTheHagueAirport

Foto: BTV-Rotterdam

Ja, er zijn mensen die een beetje worden gehinderd door het vliegverkeer en er zijn mensen die heel veel worden gehinderd. Hebben die laatst genoemde dan minder mensenrechten?

Waarom?

Waarom maken sommige mensen vaker meldingen? Antwoord: omdat zij vaker worden gehinderd. Wat is de oorzaak van de hinder? Juist, de vliegtuigen.
Het klinkt een beetje simpel, maar zo is het. Het artikel van de DCMR vermeldt overigens niet dat Rotterdam The Hague Airport zelf eerder trots vermeldde dat zij meer reizigers konden vervoeren door grotere toestellen in te zetten. Laten nu juist die grote toestellen voor meer overlast zorgen….

Op het randje

Verder verzuimt dit bericht van de DCMR te melden dat er steeds vaker wordt gevlogen in de randen van de nacht. Dus als er in de late avond, of op zondagochtend plots veel en grote toestellen over komen vliegen, dan heb je ware oorzaak van het aantal meldingen te pakken. Het zijn dus gewoon het toegenomen aantal vliegbewegingen van groter toestellen die de oorzaak van de meldingen zijn.
Het is jammer dat de DCMR een dergelijke conclusie niet opneemt in zijn rapportage. Vorig jaar was het onze vereniging die de vermeende oorzaak was van de meldingen.
Kom nou, wij weten beter, DCMR weet beter en RTHA weet beter.

Verder opmerkelijk dat dit bericht in het Barendrechts Dagblad staat. Dat heeft er allicht mee te maken dat ook daar vandaan steeds meer meldingen komen over overlast van het vliegveld. Door te suggereren dat gehinderde bewoners ‘zeurpieten’ zijn, probeert RTHA (bij monde van DCMR) de verantwoording van zich af te schuiven.

DCMR moet zich verre houden van conclusies als deze. Het versterkt alleen het groeiende vermoeden dat deze instantie zich laat informeren door de PR-afdeling van RTHA.

Volledige tekst:

Veelvuldige melders zijn verantwoordelijk voor 75% van alle klachten over Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Dat is duidelijk geworden uit de jaarrapportage van de DCMR die de geluidmeldingen van bewoners over RTHA analyseert. Volgens het Schiedamsenieuws.nl is het aantal klachten bij de DCMR over de luchthaven gestegen met 81%, terwijl het aantal vluchten van en naar RTHA nauwelijks is toegenomen.

Uit de jaarrapportage blijkt ook dat het melden van overlast door vliegverkeer steeds eenvoudiger wordt. Naast de mogelijkheid als melder om telefonisch bij de meldkamer, respectievelijk via een formulier op de website van de DCMR een melding in te dienen, kan dit nu ook via de app ‘Rotterdam flighttracker’. Met deze app kan de melder zowel mobiel als via de computer aangeven op welke precieze tijd en locatie er sprake is van overlast.

De klachten over Rotterdam The Hague Airport komen niet alleen via CDMR, maar ook van de politiek in Rotterdam. Ook het in Schiebroek wonende raadslid Segers-Hoogedoorn van het CDA vindt dat de luchthaven niet mag groeien.

 Bron: Barendrechts Dagblad, 9 augustus 2020

Lees ook: jaarrapportage DCMR-2019