AD OnlineLuister Cora, we willen minder vluchten

De bijdrage van de luchtvaart aan de opwarming van de aarde wordt onderschat. Tot nu toe keek de wetenschap vooral naar de uitstoot van CO2. Maar dat is slechts het topje van de gesmolten ijsberg, bleek deze week uit een studie van de Europese organisatie voor luchtvaartveiligheid. Andere effecten zijn zelfs twee keer zo schadelijk voor het klimaat.

Zo kaatsen bijvoorbeeld de condensatiestrepen achter vliegtuigen de door de aarde uitgestraalde warmte terug.

49 procent is voor krimp

Heel langzaam groeit het besef wat al die vliegreisjes kapotmaken; tenminste bij de burger. Het aantal tegenstanders van groei van de luchtvaart is de afgelopen twee jaar flink gestegen. Wilde in 2018 nog 14 procent van de Nederlanders een afname van het aantal vluchten, inmiddels is maar liefst 49 procent voor krimp. Milieuvervuiling is hun belangrijkste motivatie daarvoor. Slechts een op de zeven Nederlanders wil in de toekomst nog meer vluchten.

Maar het kabinet steekt zijn kop weer eens in het zeewater. Groei van de Nederlandse luchtvaart moet volgens de regering mogelijk blijven, zo staat in de Luchtvaartnota 2020-2050, omdat anders economische rampspoed dreigt. Economen twijfelen er echter zwaar aan of Schiphol daadwerkelijk de kurk is waarop de Nederlandse economie drijft. Hoe dan ook, een economie die afhangt van activiteiten die het milieu kapotmaken, is geen gezonde economie.

Grote hamer

Wat is toch die aantrekkingskracht van de luchtvaart op de politiek? Terwijl het kabinet op dit moment met een grote hamer de horeca en cultuur aan gort slaat, stopt het zijn gevleugelde oogappeltje miljarden toe. ,,De luchtvaart maakt vanwege de Covid-pandemie een inktzwarte periode door. We doen er in deze tijd alles aan om ook deze sector te ondersteunen", aldus minister Cora van Nieuwenhuizen bij de presentatie van de luchtvaartnota. Alles, hè. Alles. Ze zou er de aarde voor verkwanselen.

Cora van Nieuwenhuizen zou voor luchtvaartgroei de aarde ervoor verkwanselen.

Nog zoiets, overal moet je 1,5 meter afstand houden, maar in het vliegtuig mag je zij aan zij zitten. Het vliegverkeer gaat gewoon door, ondanks de angst van veel burgers dat de luchtvaart corona verspreidt. Dat is namelijk de tweede reden waarom veel Nederlanders nu pleiten voor minder vliegen.

Belangen van de burger geschaadt

Het toestaan van meer vluchten schaadt de belangen van de burger, want de klimaatcrisis is een bedreiging voor alle aspecten van de maatschappij: onze gezondheid, ons welzijn en ook de economie. Inmiddels daalt gelukkig bij de burger het besef in dat de gevolgen van klimaatverandering vele malen ingrijpender zijn dan het potentieel mislopen van een klein stukje economische groei.

Toch blijft het kabinet uitbreiding van de luchtvaart doordrukken, zelfs tegen de wil van het volk in; in een tijd dat verkiezingen naderen. De regeringspartijen zijn er dus zo op gebrand het vliegverkeer te laten groeien, dat ze zelfs bereid zijn er stemmen voor te verliezen.

De regeringspartijen zijn er dus zo op gebrand het vliegverkeer te laten groeien, dat ze zelfs bereid zijn er stemmen voor te verliezen.

Ik vraag me soms af wie het kabinet daadwerkelijk dient. De International Road Federation, ofwel de asfaltlobby, riep Cora van Nieuwenhuizen onlangs uit tot vrouw van het jaar. En het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wijdde daar ook nog eens trots een tweet aan.

Ik ben benieuwd wat de luchtvaartlobby voor haar in petto heeft.

Irene van den Berg is journalist en columnist, gespecialiseerd in financiële psychologie. Zij probeert ons economische gedrag te verklaren.

Reageren? This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

2020 11 29 AD

Dit is een transcriptie van de collumn op AD.

 Bron: AD, 29 november 2020