Plan sluiting vliegveld met gejuich ontvangen
Sluit vliegveld Rotterdam The Hague Airport en bouw tienduizend woningen op het vrijkomende terrein, inclusief de aanleg van een groot park.
Dit plan van GroenLinks-leider Jesse Klaver wordt bij zijn partijgenoten in Delft met groot gejuich ontvangen. ,,Als dit lukt, is Tanthof van een hoop geluidsoverlast af."
In Rotterdam sluiten diverse raadsleden zich aan bij het initiatief van Klaver. Ze roepen bewoners en andere partijen op om mee te denken over de 'groene oase' bij het vliegveld. Nog voor de verkiezingen presenteren zij het definitieve woonplan. Actiegroep Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) kwam eerder al met het idee om het vliegveld om te vormen tot een groot park.
Luchtvaart
,,Er is een schreeuwend tekort aan woningen en groene plekken in onze stad'', aldus het Rotterdamse raadslid Astrid Kockelkoren (GroenLinks). ,,De ruim 220 hectare die Rotterdam The Hague Airport inneemt, is een logische plek voor woningbouw. Met ons plan zetten we in op betaalbare woningen, nieuw groen en minder overlast door de luchtvaart.''
De komende weken wil GroenLinks Rotterdam met bewoners en andere partijen verder werken aan de plannen. Raadslid Jeroen Postma, die over ruim twee weken met een uitgewerkt voorstel wil komen, wijst op de nadelen van het vliegveld, dat in zijn ogen op een onlogische plek ligt. ,,Het zorgt voor veel geluidsoverlast en luchtvervuiling voor omwonenden.''
De Delftse fractievoorzitter van GroenLinks, Frank van Vliet, bekijkt de ontwikkelingen in Rotterdam met meer dan gemiddelde belangstelling. Hij ontkent dat er sprake is van een proefballonnetje, bedoeld om potentiële kiezers gunstig te stemmen. ,,Dit is een heel serieus voorstel dat een oplossing voor verschillende problemen biedt. Rotterdam The Hague Airport zorgt voor grote geluidsoverlast, die ook bewoners van onze wijk Tanthof treft."
Van Vliet wijst verder op de grote woningopgave, zowel regionaal als landelijk. ,,De problemen in Delft staan niet op zichzelf. Wij bouwen om de woningnood te verminderen, maar het zou geweldig zijn als op zo'n korte afstand van Delft 10.000 nieuwe woningen kunnen worden gebouwd. Dat zet echt zoden aan de dijk."
Bericht: AD, Foto: BTV-Rotterdam
Alternatief
Sluiting van Rotterdam The Hague Airport sluit volgens Frank van Vliet ook prima aan op het klimaatbeleid, waarin de afspraken van het Parijs-akkoord centraal staan. ,,We moeten minder vliegen. Dat kan door het aantal snelle treinverbindingen in Europa uit te breiden. Hierdoor ontstaat meer ruimte op Schiphol, waar die vluchten van Rotterdam The Hague vervolgens gemakkelijk kunnen worden opgevangen." Van Vliet weet dat Delftenaren en andere regiobewoners graag een vakantiecharter pakken op het vroegere Zestienhoven. Het vliegveld ligt dichtbij en het inchecken verloopt een stuk vlotter en overzichtelijker dan op Schiphol. De tijdwinst is volgens Van Vliet echter betrekkelijk. ,,Vanaf Delft ben je met de trein binnen 35 minuten op Schiphol. Zelfs voor Rotterdammers is de tijdwinst zeer betrekkelijk. Dankzij de intercity-plus ben je vanaf Rotterdam Centraal in 25 minuten op Schiphol."
De sluiting van Rotterdam The Hague Airport past in een breder plan van GroenLinks in de strijd tegen de woningnood. De partij wil de A10 in Amsterdam sluiten en de Kennedylaan in Eindhoven ondertunnelen. Zodat ook daar meer huizen kunnen worden gebouwd.