BTV-Rotterdam in beroep tegen besluit Ministerie I&W:

Gebrek aan transparantie en groeiende overlast door Rotterdam The Hague Airport

CijferGoochelaar (copyright BTV-Rotterdam)

De Vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) heeft officieel beroep aangetekend tegen een besluit van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W). Het gaat om de gedeeltelijke openbaarmaking van documenten over de wijziging van de Regeling burgerluchthavens. Volgens BTV onthoudt het ministerie cruciale informatie, waardoor het besluitvormingsproces niet volledig kan worden beoordeeld.

Aanleiding: Herberekening in het voordeel van de luchthaven

Voor het tweede jaar op rij heeft Rotterdam The Hague Airport (RTHA) de geluidsruimte met terugwerkende kracht herberekend, wat het mogelijk maakte om meer (vakantie)vluchten te faciliteren zonder de toegestane geluidsnormen te overschrijden. BTV stelt dat het ministerie weigert transparantie te bieden over de methodologie achter deze berekeningen, die de luchthaven telkens in het voordeel lijken te bevoordelen.

Toenemende overlast en impact op klimaat

De groei van het aantal passagiers op Rotterdam Airport – met meer dan 33% sinds 2013 – heeft geleid tot een aanzienlijke toename van geluidsoverlast en schadelijke uitstoot in de omliggende regio. Dit staat haaks op de doelstellingen van de Luchtvaartnota, die zich richt op het beperken van geluidsbelasting en milieu-impact.
Economische inefficiëntie van Rotterdam The Hague Airport
Ondanks bijna 70 jaar operatie blijkt uit recente cijfers dat de luchthaven nauwelijks winstgevend is, met een jaarlijkse opbrengst van slechts 45 eurocent per reiziger, grotendeels afkomstig uit parkeergelden. Daarentegen toont een door BTV geïnitieerd onderzoek aan dat een alternatieve bestemming van het luchthaventerrein de jaarwinst voor de regio met minimaal 3000% kan verhogen. De volledige resultaten hiervan zijn te vinden op www.RuimbaanVoorRotterdam.nl.

Oproep tot volledige transparantie en heroverweging

BTV roept het ministerie op om volledige openheid te bieden en eist de openbaarmaking van alle relevante documenten. Daarbij moeten de volgende punten worden aangepakt:

  1. Volledige openbaarmaking
    Alle documenten, inclusief persoonlijke beleidsopvattingen, moeten beschikbaar worden gesteld, vooral omdat deze betrekking hebben op belangrijke maatschappelijke kwesties.
  2. Openbaarmaking van milieu-informatie
    Documenten met milieu-informatie moeten worden vrijgegeven, omdat het publieke belang hierbij zwaarder weegt dan het belang van interne beleidsvorming.
  3. Eerlijke belangenafweging
    Het ministerie moet een zorgvuldige afweging maken tussen de leefbaarheid voor omwonenden en de commerciële belangen van de luchthaven, waarbij alternatieven serieus worden overwogen.

Onacceptabele situatie vraagt om actie

Volgens BTV is het onaanvaardbaar dat commerciële belangen boven een gezonde leefomgeving worden gesteld. Bovendien is het onbegrijpelijk dat het ministerie niet inzichtelijk maakt waarom er met terugwerkende kracht meer vliegbewegingen worden toegestaan, ondanks de negatieve impact op milieu en leefbaarheid in de regio.
“Het is cruciaal dat de rechten van omwonenden worden gerespecteerd en dat de besluitvorming volledig transparant is,” benadrukt BTV. Alleen zo kan een eerlijke en duurzame afweging worden gemaakt die recht doet aan de belangen van de regio Rotterdam.

Persbericht gepubliceerd op Rotterdam, 22 november 2024

Bijlage: bezwaarschrift

Publicatie op