Directeur vliegveld demonstreert Trumpiaans gebrek aan kennis
Persbericht
Dacht hij nu werkelijk elke keer een vliegtuig vol IKEA personeel te kunnen laten vliegen?
Ikea shuttle? Foto: BTV-Rotterdam
Afgelopen week trad de directeur van Rotterdam The Hague Airport (RTHA), Ron Louwerse trots naar de buitenwereld en verkondigde dat hij een plan had ontwikkeld om een shuttledienst tussen Kopenhagen en Rotterdam op te zetten. Immers, Ikea is een bedrijf dat veel met Kopenhagen zaken doet. Maar dan moet de luchthaven eerst meer herrie mogen maken.
Zijn bericht straalt een kennisniveau uit dat we ook aantreffen bij Donald Trump. Immers, wanneer Louwerse zich vooraf had beraden bij zijn eigen persdienst wist hij dat dit plan wettelijk niet uitvoerbaar is.
Zodra een luchthaven meer ‘geluidsruimte’ krijgt en daarmee meer toestellen mag toelaten, kan niet de directie van het vliegveld bepalen wie er met zijn vliegtuig komt, maar verloopt de toewijzing via een ingewikkeld ‘veilingsysteem’. In de praktijk komt het er op neer dat alle ruimte die vrij komt (de zgn. ‘slots’), worden opgeslokt door vakantievliegers.
Eigen werkelijkheid
De luchtvaartindustrie is bekend als verzinner van een eigen werkelijkheid. Luchtvaartlobbyisten beseffen dat hun werkelijke motieven waarom ze willen groeien noch maatschappelijk, noch politiek worden geaccepteerd. Zij bedenken daarom argumenten die mogelijk aanspreken. Het is daarom niet relevant of het plan haalbaar is. Er wordt alleen gewerkt naar toestemming om te groeien en daarmee stopt het denken. Een verontrustende werkwijze.
De luchtvaartindustrie negeert de wereldwijde pandemie, die zich razendsnel kon verspreiden mede dankzij internationale luchtvaart. De WHO heeft meerdere vliegvelden, waaronder RTHA en Schiphol expliciet aangewezen als een ‘te vermijden risicopunten in Nederland’. Bedrijven als Ikea weten dat ook en vergaderen steeds vaker via online verbindingen. De vraag naar zakelijke trips is om die reden sterk afgenomen. De luchthaven wil dat niet zien en blijft steken in de groeiscenario’s uit de jaren ’80 van de vorige eeuw.
Splitsing geluidsruimte
Nóg een punt waarop Ron Louwerse blundert. Hij bespreekt de splitsing van geluidsruimte. Vrij vertaalt: één geluidsemmer voor de hulpdiensten (helikopters) en een eigen geluidsemmer voor de vakantievluchten en zakenverkeer. Er is niet besloten dat de splitsing van geluidsruimte inhoudt dat hij meer (vakantie) vluchten mag laten gaan vliegen. Zelfs de uiterst pro-luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen stelt als voorwaarde dat éérst overlast moet worden teruggedrongen. Bovendien geldt nog altijd de voorwaarde van haar voorganger, Minister Eurlings, dat er maatschappelijk draagvlak nodig is voor uitbreiding.
Een zeer kostbaar onderzoek heeft uitgewezen dat dit er niet is.
Denken over groei is dus volkomen irreëel.
Ministeriele opdracht: Beperk overlast
Beperken van hinder is door de minister uitgeroepen tot een harde eis voordat er gesproken gaat worden óf groei nodig is. De eis bestond al eerder maar is aangescherpt naar: “aantoonbare beperking”. Tot dusverre kon de luchthaven het afdoen met vage plannen. Nu moet het met resultaten komen. Daarbij is het uitgesloten dat er meer wordt gevlogen, want ieder vliegtuig vergroot de overlast.
RTHA heeft een overlegorgaan dat nadenkt over hinder beperkende maatregelen. Inmiddels wordt er ruim dertien jaar gedacht en gesproken over beperking van overlast. Ondertussen is de overlast alleen toegenomen. Tot het moment van de coronacrisis uitbrak. Toen vielen nagenoeg alle meldingen over overlast weg. Oorzaak: er werd nauwelijks gevlogen. Hiermee is de enige en haalbare oplossing aangetoond en bewezen. Overlast verminder je alleen door minder te vliegen. Alle andere plannetjes werken niet. Zij verplaatsen de overlast slechts. De commissie weet nu wat ze moet doen: werken aan een krimpscenario voor het vliegveld. Dat is een opdracht van de minister.
De vereniging BTV-Rotterdam geeft de tip aan de luchthavendirecteur geen tijd te verkwisten door nog meer bedrijven uit de regio voor te dragen voor een eigen lijnvlucht. Dat maakt hem nóg ongeloofwaardiger.
Greenwashing
Niet alleen de luchthaven maar zelfs de minister Cora van Nieuwenhuizen zet met volle kracht in op ‘greenwashing’. Dat zijn onbenullige plannetjes die het in de media goed doen om te suggereren dat luchtvaart niet vervuilend is: een elektrisch karretje laten pendelen, wat gras op het dak van de ontvangsthal leggen, hier en daar zonnepanelen … Het is nu uitgegroeid naar het starten van een (gesubsidieerd) laboratorium die bewezen onhaalbare ideetjes moet uitwerken: van het maken fossielvrije kerosine tot aan elektrisch vliegen. Het klinkt milieuvriendelijk, maar het levert in de praktijk vaak alleen elders nog meer vervuiling op. Daarbij komt dat elektrische vliegtuigen enorm veel kabaal en dus geen oplossing bieden voor overlast.
Droomwens aan duigen
RTHA’s droomwens is altijd geweest een ‘economisch zelfstandig draaiend vliegveld voor zakelijk verkeer’ te zijn. Thans is het -in schril contrast- een zwaar gesubsidieerde luchthaven voor pretvluchten. Uitgaande van de nieuwe realiteit waarin de luchtvaart terecht is gekomen kan men beter zoeken naar een goed krimpscenario voor het vliegveld. Vergeet de ambitie om meer overlast en vervuiling te mogen produceren, door welk fantasieplannetje dan ook. Het is nu tijd om af te bouwen.
Kortom, het persbericht van Ron Louwerse met zijn Ikea-plan was "een beetje dom".
Ledental Vereniging groeit.
Afgelopen maanden heeft de Vereniging BTV in samenwerking met tal van andere instellingen grote successen behaald in de bestrijding van de overlast door luchtvaart. Mensen die geïnteresseerd zijn kunnen zich nog steeds aanmelden als ‘tientjes lid’. www.btv-rotterdam.nl/lid-worden
Einde bericht