Dit meldt het vliegveld zelf over nachtvluchten:

Het is een veel voorkomend misverstand dat Rotterdam The Hague Airport geen nachtvluchten kent.
Rotterdam The Hague Airport is 24 uur per dag en 365 dagen per jaar open voor vliegverkeer en beschikt dag en nacht over onder andere verkeersleiders, beveiliging en luchthavenbrandweer.
Wel geldt tussen 23.00 en 07.00 een nachtregime waardoor niet al het verkeer dat overdag mag vliegen ook 's nachts welkom is.
Regelmatig vinden ambulancevluchten plaats voor het ophalen van een donororgaan in Europa.
Dergelijke vluchten ten behoeve van orgaantransplantatie zijn uiteraard zeer tijdgebonden omdat organen slechts een zeer beperkte tijd bruikbaar zijn voor transplantatie
Vervoer over de weg is vaak gezien de afstand dan ook geen optie.

Het komt overigens regelmatig voor dat dergelijke vluchten van/naar Rotterdam The Hague Airport plaatsvinden. Deze vluchten kunnen dus ook in de nacht uitgevoerd worden.

Verder kent het nachtregime nog een aantal andere ontheffingen waarvan de belangrijkste zijn:
- vertraagde vluchten tot 01:00
- zakenvluchten (met toestellen met minder dan 20 stoelen)
- ambulancevluchten en traumahelikopters
- militaire en regeringsvluchten
- politie en kustwachtvluchten
- vliegtuigen in nood (1e uitwijkhaven van Schiphol)

Het totaal aantal vluchten tussen 23.00 en 07.00 verschilt per jaar tussen ruwweg 500 en 950 vluchten per jaar.
De meeste hiervan vinden plaats in de randen van de nacht tussen 23.00-0.00 en 06.00-07.00.
Doordat de traumahelikopter (die op Rotterdam The Hague Airport gestationeerd is) ook 's nachts ingezet wordt kan dit aantal hoger gaan uitvallen.
Bron: www.rotterdamthehagueairport.nl


Commentaar BTV: 

Rotterdam The Hague Airport geeft een beperkte opsomming van de ontheffingen. Dit is een onduidelijkheid waardoor ruimte ontstaat meer nachtvluchten plaats te laten vinden. Tarieven voor nachtvluchten zijn voor de maatschappijen 200% ten opzicht van dagvluchten. Voor Rotterdam The Hague Airport dus een lucratieve optie terwijl naar buiten wordt gecommuniceerd dat men een ontmoedigingsbeleid aanhoudt. Waarom dan zoveel uitzonderingen?
Overigens, wanneer Rotterdam The Hague Airport zich wél strikt gaat houden aan de nachtvluchtregeling houdt dit in dat de gewenste uitbreiding van vluchten dus overdag gaan plaats vinden waardoor overdrag een structurele ovelast die naar eigen opgave een verviervoudiging inhoud.


 

Copyright ©  BTV-RotterdamAirport 2021  
Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast - BTV-RotterdamAirport
De Vereniging heeft de ANBI-status.

 

e-boekhouden

 

Bestuurstafel

Lid worden?