RotterdamGezamenlijke vragen CDA en GL over participatietraject

In Gemeente Rotterdam hebben de vertegenwoordigers van het CDA en GroenLinks vragen gesteld over het nut van het participatietraject rond het luchthavenbesluit.

De vragen zijn gebaseerd op de recente ontwikkelingen binnen het participatieproject dat Rotterdam The Hague Airport heeft opgezet. Doelstelling was om draagvlak te creëren voor de komende jaren luchtvaartbeleid. Deze opzet heeft faliekant gefaald.

Eruit gezet

Het probleem rond dit dubieuze dossier begon nadat de grootste bewonersvereniging rond luchthavens, de BTV door de organisatie uit de besprekingen was gezet. De voorzitter, van de vereniging, tevens deelnemer in het proces werd gedwongen documenten te tekenen die in strijd zijn met de belangen en de statuten van de vereniging. In plaats dat de eenzijdige regels werden aangepast, werd de voorzitter geblokkeerd voor verdere deelname.

Zeer recent zijn de vertegenwoordigers van de grootste en belangrijkste stad in dit proces, Rotterdam, uit het overleg gestapt. De reden was duidelijk: het vliegveld wil alleen groeien en biedt niets ter compensatie aan. Het overleg is dus bedrog want het de conclusie ligt op voorhand vast.

Waardeloos

Zowel GroenLinks als het CDA willen nu weten wat dit vertrek voor consequenties heeft voor het project, maar ook voor de juridische waarde. Immers, van de vele deelnemers in dit overleg is het overgrote deel alleen luchtvaartlobby tegenover een paar kleinere 1 persoonsvertegenwoordigers die onder druk worden gezet te blijven.

De BTV concludeert dat het hele participatieproject volkomen waardeloos is, zeker nu overduidelijk is bewezen dat het maatschappelijk draagvlak niet bestaat.

Donderdag 17 februari wordt de brief in de gemeentelijke vergadering besproken.

Bron: CDA/GroenLinks, 15 februari 2022

2022 02 CDA & GL participatievragen