Dossier "Luchthavenbesluit'

Rotterdam The Hague Airport dient over een 'Luchthaven Besluit' te beschikken. Deze wordt verstrekt door de minister van I&W.
De aanvraag hiertoe dient de betreffende luchthaven zelf te doen nadat tal van formele procedures zijn doorlopen. Helaas schort het in de uitvoering van de procedures en loopt de luchthaven jaren achter op schema.

Image

LuchthavenbesluitLuchthaven brengt 'Eind Product Participatietraject' (EPP)

Op 15 november is het eindrapport gepubliceerd over het toekomstig gebruik van de luchthaven.

De begeleidende tekst op de project-website dient men kritisch te lezen. Er staat dat de "Deelnemers aan het participatietraject van Rotterdam The Hague Airport" hebben dit afgesloten. De deelnemers waren op moment van afsluiten voornamelijk de luchtvaartsector en de luchthaven zelf. Twee individuele bewoners uit Schiedam en Lansingerland hadden zich eerder gedistantieerd van het verslag. Hierdoor is het een rapport van, voor en door de luchtvaartbranche geworden en totale negering van de belangen van burgers.
De betreffende bewoners doen afstand van het traject in bijlage "reflecties"

Een brief van de BTV over dit onderwerp is nagenoeg op gelijk moment naar de minister gestuurd. De voorzichtige conclusie over het Participatietraject kan zijn dat het niet aan de wettelijke normen heeft voldaan. Eerder is uit onderzoek aangetoond dat er geen maatschappelijk draagvlak is voor uitbreiding van de luchthaven.

"Meer rust door méér vliegen"

Dit is de bizarre boodschap die het rapport brengt. Met tal van hypothetische aannames wordt vermindering van overlast becijferd, terwijl de documenten aantonen dat men in feite een verdubbeling van het aantal vluchten wil realiseren. Hiermee ontstaat een verdubbeling van piekbelastingen en een verdubbeling van de uitstoot van gifgassen.

Lees hier de documenten:

Verdere details en overwegingen zijn terug te vinden in de opgeleverde einddocumenten. (Gezipped)

Losse documenten:

 

Gepubliceerd: 15 november 2022