Dossier "Luchthavenbesluit'

Rotterdam The Hague Airport dient over een 'Luchthaven Besluit' te beschikken. Deze wordt verstrekt door de minister van I&W.
De aanvraag hiertoe dient de betreffende luchthaven zelf te doen nadat tal van formele procedures zijn doorlopen. Helaas schort het in de uitvoering van de procedures en loopt de luchthaven jaren achter op schema.

Image

Participatietraject Rotterdam The Hague Airport (RTHA)BTV - Factsheet Luchthavenbesluit

Middels dit factsheet levert de BTV een vrij te gebruiken document ter ondesteuning van beslissingnemers. 

Hierin worden actuele onderwerpen gedocumenteerd die actueel zijn rond de aanvraagprocedure 'luchthavenbesluit'.
Dit document blijkt nodig omdat de luchtvaartindustrie én de procesbegeleiders van het traject, WesselinkVanZijst en Viridis onjuiste informate verspreiden, danwel incomplete informatie. Op andere punten wordt beschikbare informatie door de luchtvaartbelanghebbenden bewust onjuist geïnterpreteerd. 

Alle documenten zijn voorzien van bronverwijzing.

Samenvatting van de factsheet:

  1. Groei door middel van 'stille vliegtuigen' is niet mogelijk zonder dat er meer overlast ontstaat.
  2. Elektrisch vliegen op grote commerciële schaal is om natuurkundige redenen niet mogelijk (Een batterij voor een vliegtuig gaat circa 250.000 kilo wegen.)
  3. Commerciele luchtvaart op 'groene' synthetische kerosine is slechts mogelijk wanneer alleen voor dit doel in Nederland 55 nieuwe kernscentrales ('type Borsele') worden gebouwd.
  4. Vliegtuigen worden niet zoveel 'schoner' of 'stiller' als voorberekend. Hier worden cijfers onjuist geïnterpreteerd. 
  5. Ultrafijn stofuitstoot bij een opstijgend vliegtuig (type Boeing 747) is gelijk aan die van 1.000.000 vrachtwagens.
  6. De verening BTV aantoonbaar uit het participatieproject gezet door de organisatie
  7. RTHA verliest jaarlijkst € 81.700.000,00 (81 miljoen euro!) door onrendabel verdienmodel
  8. RTHA is géén zakelijk vliegveld, waarvoor het ooit een vestgingsvergunning heeft gekregen
  9. RTHA is er niet voor het belang van het zakenleven. Slechts 5% is zakelijk reiziger.

Download hier het Factsheet Luchthavenbesluit

Bekijk hieronder het videofragment uit de Tweede Kamer

"Binnen de 'technische Berekening' van RTHA wordt gespreken van toename vliegverkeer als de vliegtuigen maar liefst 3 dB minder lawaai maken. Men heeft het nu over 0,9 dB vermindering in de praktijk. De luchtvaartindustrie schrijft dan vaak in de media 50% minder geluid, maar zelfs die afname is volgens de natuurkundige Wet van Weber (al bekend sinds 1860!) niet waarneembaar voor het menselijk oor. Volgens deskundigen is het gebruik van procenten “niet eerlijk”! Bekijk het videofragment uit een technische briefing in de 2e Kamer. Aan het woord is luchtvaartdeskundige Willem Franken (European Aviation Safety Agency)

Download hier het Factsheet Luchthavenbesluit 

Datum van publicatie: 5 december 2022