StadszakenWethouder Rotterdam: ‘Geen extra vluchten Rotterdam Airport, overlast moet omlaag’

Rotterdamse mobiliteitswethouder Vincent Karremans is tegen een toename van vluchten van en naar Rotterdam The Hague Airport, om geluidsoverlast en gezondheidsrisico's voor omwonenden tegen te gaan.

In een toekomstvisie van de luchthaven zelf is te lezen dat groei mogelijk is als de overlast gelijk blijft, maar daar gaat de wethouder niet in mee. ‘Ik ben voor minder overlast en kom daarom met een aantal maatregelen. De overlast voor omwonenden moet afnemen’, zei wethouder mobiliteit Vincent Karremans (VVD) woensdagavond tijdens een raadsdebat over de Rotterdamse luchthaven.

Rotterdam The Hague Airport heeft de wens om tot 2035 door te groeien naar maximaal 8.760 inkomende en uitgaande vluchten. Dat kan, zegt de directie van de luchthaven in een toekomstvisie, zolang de geluidsoverlast en de uitstoot van schadelijke stoffen niet verder toenemen. Dit zou mogelijk zijn met vooral stillere en zuinigere vliegtuigen.

Karremans is het niet eens met de conclusie van de directie. Na overleg met omwonenden, wijkraden en de directie van Rotterdam Airport wil hij juist dat de luchthaven de overlast gaat verminderen. ‘Ik heb ontzettend indringende verhalen gehoord’, vertelt de wethouder aan de raad over een recente wijkbijeenkomst. Hij vindt dat de vliegvelddirectie te weinig naar omwonenden luistert en stuurt aan op minder nachtvluchten en in het weekend minder vluchten in de vroege ochtend.

Onvrede over het vliegveld speelt al langere tijd onder omwonenden. Eerder deze week bezochten meer dan twintig omwonenden en organisaties nog het stadhuis om hun standpunt over het vliegveld duidelijk te maken, schrijft omroep Rijnmond.

In een reactie op dit bezoek vroegen raadsleden de wethouder tijdens het debat om de directie van Rotterdam Airport nogmaals te wijzen op het belang van de gezondheid van omwonenden.

Rotterdamse fracties verdeeld

De Rotterdamse fracties zijn verdeeld over het dossier. Leefbaar Rotterdam en de VVD vinden dat er wel afspraken kunnen komen over een groei van de luchthaven, al dan niet met de maximale 8.760 vluchten. De VVD pleit daarnaast voor een fonds waarmee omwonenden hun huis kunnen isoleren.

Het CDA pleit juist voor het verbieden van alle vluchten korter dan 2,5 uur. Partij 50Plus vindt dat er gestopt moet worden met vakantievluchten van en naar Rotterdam Airport, om zo de meest duurzame luchthaven van Europa te worden.

Begin dit jaar riepen coalitiepartijen GroenLinks, PvdA en CU/SPG nog samen met enkele oppositiepartijen het college op om een maatschappelijke kosten-batenanalyse (MKBA) uit te laten voeren naar de mogelijke sluiting van Rotterdam The Hague Airport.

De toekomstvisie van de luchthaven zal uiteindelijk leiden tot een definitief toekomstplan. Minister Harbers (Infrastructuur) neemt hierover het uiteindelijke besluit.

Bron: Stadszaken.nl, 9 december 2022