Graag krimp Zestienhoven, maar Schiedam moet ‘peper’ gebruiken om dat voor elkaar te krijgen
Schiedam moet meer haar tanden laten zien als het gaat om de groei - liever krimp - van Rotterdam The Hague Airport. Binnenkort gaat een brief op de post naar Den Haag, maar graag meer peper, pit en emotie!
Dat is de boodschap van een aantal fracties in de gemeenteraad.
De brief, officieel een zienswijze, over de groeiplannen van Rotterdam The Hague Airport gaat naar het ministerie van Infrastructuur en Rijkswaterstaat. De boodschap: minder vluchten van en naar Zestienhoven, in jargon het krimpscenario. Dinsdagavond ging het over de opzet van deze brief tijdens een commissievergadering. Het concept staat al op papier, maar niet alle fracties zijn daar tevreden over.
De gemeenteraad is blij dat Schiedam het geluid laat horen dat er juist minder vliegtuigen zouden moeten landen en opstijgen vanaf het vliegveld. Maar wat hen betreft mag de boodschap wel wat steviger aangezet worden. ,,Kritischer’’, zegt commissielid Maurice Mannee (Alles voor Schiedam). Hij noemt als voorbeeld dat in de conceptbrief wordt voorgesteld dat de vliegtuigen op zondag pas om acht uur ’s ochtends mogen vliegen in plaats van om zeven uur. Waarom niet het hele weekend om negen uur? ,,We lijken als gemeente minimaal in te zetten, terwijl voor de inwoners de overlast maximaal is.’’
Pepervaatje
Jaap Pegtel (CDA) had niet veel woorden nodig om zich aan te sluiten bij de woorden van Mannee. ,,Meer peper graag’’, aldus Pegtel. ,,Misschien meer emotie’’, meent Dick van Belle (PvdA). Ook Koen van Baekel (D66) pakt het pepervaatje erbij. ,,Wij hebben waardering voor deze zienswijze tegen groei’’, zegt Van Baekel. ,,Maar het mag meer met peper bestrooid worden.’’ Yorick Haan (GroenLinks): ,,De zienswijze is in lijn met wat we eerder in de gemeenteraad hebben besproken. Er moet duidelijk worden aangegeven dat de hinder moet afnemen. Er moet duidelijk aandacht worden gevraagd voor gezondheid, slaapkwaliteit en woongenot.’’ Als het aan GroenLinks ligt, moet ook het scenario van sluiting van het vliegveld doorgerekend worden.
Luchthavenbesluit
Binnen de Schiedamse politiek wordt al maanden gesproken over de houding van de gemeente Schiedam ten aanzien van de uitbreidingsplannen, net als in andere gemeenten in de regio. Eind volgend jaar wordt daar het luchthavenbesluit over genomen.
Tot en met 8 maart heeft Schiedam nog de tijd om de brief bij te punten, bij te peperen of te laten zoals die nu is opgesteld. Volgende week hakt de gemeenteraad de knoop door over de zienswijze. Wethouder Frans Hamerslag (PS) neigt er naar om alles te laten bij de oude tekst. Hij constateert wél steun. ,,Dan kun je zeggen dat de toon van de brief te zakelijk is of te weinig emotioneel, maar volgens mij is het goed om een zakelijke brief te schrijven waarin de inhoud helemaal klopt. De inhoud is heel erg duidelijk’’, aldus Hamerslag.
Schiedammer John Witjes zal volgende week zijn oren weer spitsen tijdens de gemeenteraadsvergadering. Hij heeft zich de afgelopen jaren ontelbare keren uitgesproken over het vliegveld. Ook dinsdagavond was hij er weer, tijdens de commissievergadering. Hij zei plechtig dat het de laatste keer was dat hij insprak over het luchthavenbesluit. ,,Na 8 maart zijn de minister en de landelijke politiek die de vergunning van de luchthaven gaan bepalen. U kunt er nu nog iets van vinden’’, gaf Witjes, bewoners van de wijk Spaland de gemeenteraad mee.
Hij pleit voor een stevig geluid. ,,Het moet afgelopen zijn dat toestellen na de start richting Turkije en Griekenland een ruime bocht nemen over Spaland en Sveaparken, wat absoluut vermijdbare hinder oplevert. Dat moet je nu aanstippen.’’
Bron: AD, 16 februari 2023