Regio Gouda pleit ook voor onderzoek naar krimp vliegveld
De gemeenten Waddinxveen, Gouda en Zuidplas pleiten ervoor om bij het onderzoek naar de toekomst van Rotterdam The Hague Airport (RTHA) een krimpscenario mee te nemen.
Daarmee vervullen de drie gemeenten een wens van de gemeenteraad van Zuidplas.
In de Waddinxveense gemeenteraad leeft ook de wens om de overlast van het vliegverkeer te beperken. Volgens PvdA/GroenLinks-raadslid Martin Kraaijestein ervaren inwoners hinder en overlast en gaan - als het aan hem ligt - vliegroutes niet meer over Waddinxveens grondgebied.
Of dat ook daadwerkelijk gaat gebeuren hangt af van de nieuwe indeling van het luchtruim. Bij de toekomstige plannen van Rotterdam The Hague Airport gaat het alleen over het aantal vluchten en in welke vorm. De regio trekt hierbij gezamenlijk op.
Afbeelding ter illustratie
Motie
Twee weken geleden werd door de gemeenteraad van Zuidplas unaniem een motie aangenomen waarin het college werd gevraagd om in de zienswijze op de toekomst van voormalig luchthaven Zestienhoven ook een krimpscenario op te nemen. Tot op heden ontbreekt dat scenario. De regio was eerder zeer kritisch op de participatieplannen van het vliegveld. De kritiek richtte zich op de beperking van keuze. In de motie wordt vooral ingezet op gezondheid, maar ook op de beperkingen dat het vliegverkeer mogelijk heeft op de woningbouw. In de Zuidplaspolder wordt fors gebouwd. Waddinxveen is hard op weg om de Triangel te voltooien, Gouda werkt aan Westergouwe en binnen een paar jaar maakt Zuidplas een begin met het Vijfde Dorp met in totaal achtduizend nieuwe woningen. De meeste partijen in Zuidplas zijn voor krimp van het vliegveld. De VVD vormt de uitzondering. Volgens de partij is het zaak de overlast en hinder te beperken, ongeacht of het vliegveld groeit of krimpt. Het is nog niet bekend wanneer Zuidplas namens de regio de zienswijze indient.
Nawoord BTV
Hierboven staat terloops vermeld dat de motie 'unaniem' werd aangenomen. Dit houdt in dat er niet één tegen-stemmer was tégen de motie. Het feit dat dit in regio Waddinxveen, Gouda gebeurt, is illustratief voor de immense impact die de Rotterdamse luchthaven met zich meebrengt op het (leef)milieu. Dit gebied ligt immers niet 'naast de luchthaven'. Als een groeiende olievlek woekert de overlast en de vervuiling van Rotterdam The Hague Airport over de provincie. En dan nóg heeft de luchthavendirectie het lef om zich volledig in te zetten op nog meer vluchten. Uiteraard met de onhaalbare belofte dat dit geen extra overlast of vervuiling met zich zou meebrengen. Wie gelooft er nog in dat sprookje?
Bron: Hart van Waddinxveen, 2 maart 2023