Zakenreizen steeds minder van belang voor groei economie
Zakenreizigers hebben vorig jaar zo’n 30 procent minder vluchten geboekt dan in het pre-coronajaar 2019 terwijl de economie fors is gegroeid.
Het verhaal van de vliegindustrie dat meer vliegen leidt tot een grotere economie is ontkracht.
Dit signaleert de Britse New Economics Foundation (NEF) op basis van eigen cijfers uit de vliegindustrie.
“De toegevoegde waarde van zakenreizen piekte in 2007 met zo’n 7,3 vluchten per miljoen pond aan bruto nationaal product. Vorig jaar waren slechts iets meer dan vier vluchten nodig voor dezelfde economische bijdrage”, aldus Alex Chapman, econoom bij de NEF.
Terwijl de economie sinds 2007 fors groeide, nam het aantal zakenreizen per eenheid van economische waarde gestaag af (bron: NEF)
Terwijl de economie sinds 2007 fors groeide, nam het aantal zakenreizen per eenheid van economische waarde gestaag af (bron: NEF)
De continu neergaande trend illustreert volgens Chapman de ontkoppeling van economie en zakelijk reizen. “De vliegindustrie ziet wat er gebeurt. Met de toenemende bezorgdheid over de klimaatimpact van vliegen proberen ze mensen te overtuigen dat de luchtvaart essentieel is voor economische groei. Maar dat is een achterhaald standpunt, zo tonen de cijfers aan.”
Miljarden minder
In het Verenigd Koninkrijk werden in 2023 3,9 miljoen minder zakenreizen ondernomen ten opzichte van 2019, een daling van maar liefst 29 procent. Uit cijfers van het statistiekbureau blijkt dat bedrijven 2,9 miljard pond minder uitgaven aan luchtvaart, terwijl de economie met 1,8 procent groeide.
Een aantal vliegvelden in het VK – waaronder Luton, Gatwick en London City – willen verder groeien. Maar het veelgebruikte argument dat meer vliegverkeer leidt tot een grotere economie blijkt gewoon niet te kloppen.
Eerder onderzoek van NEF toonde al aan dat het marktaandeel van zakelijke reizen geïmplodeerd is. Ondanks sterke groei van het aantal passagiers tussen 2015 en 2019, daalde het marktaandeel van de zakenreiziger in 2022 tot de helft van wat het was in 2013.
Veelvliegerstaks
De groei zit vooral in het consumentensegment. Maar dat deel van de reizigers levert de economie van een land doorgaans weinig op. Zij geven juist veel geld uit in het buitenland. “De volgende regering moet deze ontwikkelingen eens met een frisse blik bekijken. Gezien de grote impact van de vliegindustrie op het klimaat zou het niet onverstandig zijn om het binnenlandse toerisme weer eens wat meer aandacht te geven”, stelt Chapman.
Nu bedrijven steeds bewuster omgaan met de zakenreis door de lucht, doet de overheid er goed aan om ook de consument te doordringen van de negatieve klimaateffecten van het vliegen. Dat kan bij voorbeeld door een veelvliegerstaks in te voeren. “Maar liefst 47 procent van het publiek vindt dat een eerlijke maatregel. Slechts 20 procent noemt het oneerlijk.”
Zelfs 52 procent van de zakenreizigers – die doorgaans meer vliegen dan consumenten – vindt een veelvliegerstaks terecht.
Bron: SchipholWatch, 21 mei 2024