Lezersbrief: Stoppen met vliegen?
Het interview met vertrekkende directeur van RTHA (Rotterdam The Hague Airport) ademt de arrogantie van een captain of industry.
Een mislukt participatietraject over toekomst RTHA nu de bewonersvertegenwoordigers en gemeenten uit het overleg stapten. Slechte bestuurder die participatie op deze manier interpreteert: zonder inspraak van omwonenden en gemeenten. Negeren van het door de gemeente gedane verzoek om gevolgen van een krimp te onderzoeken. Minder vliegen, betekent echter niet automatisch minder overlast.
Veel vliegtuigen zijn Boeing's 737 met een lange levensduur maar ook herriebakken. In de wijde omtrek zijn er mensen die vanwege de geluidsoverlast tot 23.00 uur niet met een open raam kunnen slapen of buitengesprekken moeten onderbreken als een vliegtuig passeert. Vliegtuigen waarvan sommige beneden de 600 voet overgaan. RTHA, een vliegveld dat in de jaren 80 failliet ging, overgenomen werd door Schiphol Groep met de belofte om er een kleinschalige zakenluchthaven voor het regionale bedrijfsleven van te maken. RTHA na ruim 40 jaar: een constant groeiend vliegveld met goedkope vluchten naar hoofdzakelijk Europese (zon)bestemmingen. Een gebroken belofte. Dat alles deert Ron Louwerse niet.
D. Seres, Rotterdam
Bron: AD, 20 augustus 2022