HartVanLansingerlandToenemende zorgen over vliegtuigoverlast

Lansingerland - Sommige inwoners van Lansingerland ervaren al sinds jaar en dag geluidsoverlast van vliegtuigen op Rotterdam The Hague Airport (RTHA). De strijdvaardige, Rotterdamse actiegroep Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) is daar levendig bewijs van.

Nieuw is het stijgende aantal klachten van steeds meer inwoners.

In mei van dit jaar demonstreerde een actiegroep op het terrein van RTHA tegen ‘toenemende overlast’, bij DCMR Milieudienst Rijnmond zijn afgelopen zomer meer klachten binnengekomen en ook op social media en mond-tot-mond zijn de klachten niet van de lucht. Een greep uit de klachten: ‘Het lijkt wel of de vliegtuigen hier bij RTHA neerstorten’ en ‘Wat een enorm lawaai. En dat zo vroeg in de ochtend’. Ook de luchthaven zelf is bekend met de toegenomen onvrede en zorgen onder inwoners. “Ja, dat is bekend. Anderzijds hebben deze zomer nog nooit zoveel passagiers, veelal ook omwonenden, gebruik gemaakt van de luchthaven”, aldus een woordvoerder van Rotterdam The Hague Airport. Een inwoner uit Berkel en Rodenrijs (naam bij redactie bekend, red.) vindt de overlast de spuigaten uitlopen. “De overlast is momenteel heel erg”, zegt hij. “Ik ben laatst gaan tellen. Toen kwamen achttien vliegtuigen in een halfuur tijd laag overvliegen. Dat waren zowel landende vliegtuigen op Schiphol, als vertrekkende vluchten vanaf Zestienhoven. Als het windstil is, betekent dat extra lang geluidsoverlast, omdat de herrie niet wegwaait. De vliegtuigen van RTHA horen we hier in Berkel al vanaf de start. Daarna volgt een bocht en dan vliegen ze weg. Als er dan achttien vliegtuigen in een halfuur tijd overvliegen, is er dus constant geluidsoverlast. Gekmakend!”

RTHA

Binnen de vergunning

Een woordvoerder van de Rotterdamse luchthaven kan de overlast enigszins verklaren: “Afgelopen winter is er minder gevlogen door de gevolgen van corona. Deze slots zijn overgeheveld naar de zomer, dat is eenmaal per jaar mogelijk. Daardoor is er deze zomer meer vliegverkeer geweest op RTHA. We zijn hierbij wel binnen de vergunning gebleven.” Ook de zomervakantie en de chaos op Schiphol heeft voor extra vluchten gezorgd op RTHA, weet de woordvoerder. “In de zomerperiode is er traditioneel meer vraag naar vliegverkeer. Luchtvaartmaatschappijen spelen in op de marktvraag van passagiers en vliegen dus meer in deze periode dan in perioden waar de vraag naar vliegreizen minder is. Verder heeft RTHA deze zomer een aantal vluchten van Schiphol overgenomen, omdat wij nog beschikbare slots over hadden. Dit alles heeft plaatsgevonden binnen de vergunning.” Van zogenaamde ‘gewijzigde vluchtroutes’, zoals in de wandelgangen wordt gefluisterd, is geen sprake. “De routes worden vastgesteld door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat op voordracht van de Luchtverkeersleiding Nederland. De luchthaven speelt hierin geen rol. Voor zover bij RTHA bekend, zijn deze routes de laatste jaren niet aangepast.”

Stress

De geluidsoverlast ervarende Berkelaar laat het er in ieder geval niet bij zitten. Zijn eerste daad van verzet is lid worden van BTV. “Het is en blijft een irritant geluid. Al die herrie levert op lange termijn stress op. Stress door slechter slapen en stress door gestoord worden tijdens het ontspannen”, zegt hij.

En wat wordt er concreet gedaan met de toenemende zorgen van inwoners? “Op dit moment wordt gewerkt aan een nieuw luchthavenbesluit, waar door middel van een participatieproces samen met verschillende betrokken partijen, waaronder bewonersverenigingen, de nieuwe afspraken rondom de luchthaven worden vastgelegd”, besluit de woordvoerder van RTHA.
Bron: Hart van Lansingerland, 31 augustus 2022

Lees ook: "Nekslag voor "Participatietraject"
                 "Lid worden van BTV"