Schiedam worstelt met vliegveld:
grote zorgen om uitbreiding, maar het is toch ook wel handig
In Schiedam zien ze ze vliegen, maar vooral hóren ze ze vliegen. Vooral in Noord hebben de bewoners last van de overvliegende vliegtuigen van Rotterdam The Hague Airport. De politiek worstelt ermee, inwoners hebben last van de vakantievluchten naar het zuiden. Kortom, Schiedam zit in haar maag met het vliegveld. Wat is er aan de hand?
1. Meer vakantievluchten, meer overlast
Het ging dinsdag op het Stadserf tijdens de gemeenteraad wéér over het vliegveld. Vanaf het Stadskantoor is het iets meer dan zes kilometer naar de vertrekhal. Heerlijk als je met het vliegtuig op vakantie wil, maar daar is lang niet iedereen het mee eens. Bewoners melden zich met brieven bij de gemeente, raadsleden krijgen naar eigen zeggen de ene na de mail van verontruste bewoners.
Afgelopen zomer waren er door de problemen op Schiphol meer vakantievluchten vanaf Rotterdam The Hague Airport. Bewoners ervoeren meer geluidsoverlast, hadden slaapproblemen en hebben zorgen over meer CO2 en fijnstof.
2. De vakantie is voorbij, overlast ook voorbij?
Nee, want de zorgen gaan vooral over de toekomst van het vliegveld. Rotterdam The Hague Airport wil uitbreiden met meer vluchten. Aan deze uitbreiding zit een traject van jaren aan vast. RTHA zal dit jaar nog een aanvraag doen voor de uitbreidingsplannen, voor het zogeheten luchtvaartbesluit. De minister van Infrastructuur en Waterstaat, Mark Harbers, neemt volgend jaar een besluit. Het Rijk beslist dus.
3. Heeft de gemeente er eigenlijk wat over te zeggen?
De gemeente Schiedam heeft in juni haar reactie gegeven tijdens het ‘participatietraject’. De gemeente heeft daarin aangegeven dat het minder hinder voor omwonenden wil en schreef dat in een brief op 1 juni aan de projectorganisatie van dit participatietraject.
Wethouder Antoinette Laan (VVD) herhaalde dat nog maar eens tijdens de raadsvergadering. Eigenlijk is Frans Hamerslag (PS) verantwoordelijk namens het gemeentebestuur voor de Schiedamse inbreng over het vliegveld, maar hij was op vakantie.
Laan: ,,De zorgen worden gedeeld. De komende maanden zetten we in op minder hinder voor omwonenden, het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving. Geen beperking om bouwen in de toekomst mogelijk te maken’’, somde ze op. Zij gaf aan dat Schiedam werkt aan een zienswijze, die de komende maanden wordt ingediend.
4. Is dat genoeg?
Nou, wat de partijen CDA, GroenLinks, Alles voor Schiedam, OPS en AOV betreft niet. Deze oppositiepartijen hadden een motie in hun achterzak. De strekking: schrijf een brandbrief aan minister Harbers en deel onze zorgen. RTHA mag geen overloopluchthaven van ‘welke luchthaven dan ook’ worden, de overlast mag niet toenemen, groei van de luchthaven kan niet rekenen op de steun.
De brandbrief komt er voorlopig niet. Tijdens de gemeenteraadsvergadering klonk al door dat voor deze brandbrief te weinig steun was, maar de partijen trokken de motie voor de stemming al in. Voor even dan.
VVD-raadslid Youri Volkman vond de motie meer voor de bühne. Nog een kanttekening van zijn kant: ,,Wij begrijpen de zorg van de inwoners van Schiedam-Noord. Wij blijven tegenstander van de groei van het vliegveld. We zijn tegelijk ook blij met het vliegveld. Het is goed voor de economie en het is ook fijn voor Schiedammers dat ze vanaf Rotterdam kunnen vliegen en niet in een ellenlange rij op Schiphol hoeven te staan. Die Schiedammers vertegenwoordigen wij ook.’’
5. En nu?
Jaap Pegtel (CDA) zal bij de volgende raadsvergadering opnieuw de motie inbrengen, want dan is Hamerslag weer terug. "De wethouder kan ons dan van informatie voorzien. Misschien kunnen we de motie nog kunnen aanpassen."
Bron: AD, 21-09-2022