Activisten kapen aanplakborden
...om luchtvaart- en reclame-industrie aan de kaak te stellen.
Billboards in heel Europa gekaapt om de rol van luchtvaartemissies in de klimaatcrisis te benadrukken.
Toen Kate (23) het station Seven Sisters in Tottenham (Noord-Londen) uitliep, zag ze dat een advertentie van een luchtvaartmaatschappij ongewone aandacht trok.
"Ik was op weg naar huis, ik kwam het station uit, en ik zag twee mensen foto's maken van het reclamebord," zei ze. "Ik dacht eerst dat het een gewone advertentie van een luchtvaartmaatschappij was, dus liep ik er gewoon langs. Toen keek ik even dubbel."
KLM is een van de bedrijven waarop de guerrillaposteractie is gericht. Foto: Michelle Tylicki
Kunstactivisten hebben meer dan 500 reclamesites in heel Europa gevuld met satirische kunstwerken die duidelijk maken hoe vliegen de klimaatcrisis aanwakkert - en de rol van de reclame-industrie in het verdoezelen daarvan.
De "Ruinair"-poster in Brighton is opgehangen op een van de 500 reclameplaatsen in Europa, die op één na allemaal zonder toestemming zijn gebruikt.
De afgelopen dagen hebben activisten op plaatsen in Londen, Bristol, Manchester, Sheffield, Brighton en 11 andere Europese steden de gebruikelijke betaalde advertenties beplakt met kunstwerken die de klimaatverpestende effecten van de luchtvaartindustrie belichten.
Het billboard in Seven Sisters was er een - een kunstwerk gemaakt door Michelle Tylicki. Het toonde het uitzicht over een uitgestrekte vliegtuigvleugel terwijl het door de lucht vloog - boven een landschap met razende bosbranden.
KLM
"Verantwoord vliegen? Een minder duurzame toekomst scheppen!", luidde de slogan. Rechtsonder stond het logo van de Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM. "Wordt momenteel aangeklaagd wegens greenwashing," voegde het toe. De luchtvaartmaatschappij wordt aangeklaagd wegens advertenties die volgens actievoerders misleidend zijn.
Behalve tegen KLM hebben activisten ook posters geplakt tegen de luchtvaartmaatschappijen Air France, Lufthansa, British Airways, Ryanair (gerestyled als "Ruinair"), EasyJet, SAS Airlines, ITA Airways en Etihad, en de brancheorganisatie IATA.
De demonstranten zeggen dat de luchtvaartmaatschappijen op één na alle zelf opgelegde duurzaamheidsdoelstellingen van de sector niet hebben gehaald.
Kleine groep mensen vliegt
Zij benadrukken de grote koolstofvoetafdruk van het vliegen, dat de meeste vluchten door een kleine fractie van de totale bevolking worden genomen en dat de luchtvaartmaatschappijen op één na alle zelf opgelegde duurzaamheidsdoelstellingen van de sector niet hebben gehaald.
Op één na zijn alle sites zonder toestemming gebruikt, aldus een woordvoerder, door activisten en kunstenaars van de anonieme Brandalism-groep en het Subvertisers International-netwerk in heel Europa. Op door de groep gemaakte video's was te zien hoe activisten in fluoriserende vesten en Covid-achtige gezichtsmaskers op klaarlichte dag met telescopische ladders werkten.
De uitbreiding van de luchthaven van Luik was een van de doelstellingen elders in Europa
Tona Merriman van Brandalism zei: "De allure en glamour van een koolstofrijke levensstijl, zoals veel vliegen, is doelbewust gecreëerd door de reclame-industrie en vertoont geen tekenen van verandering - ondanks een van de warmste zomers ooit.
Reclamebureaus
Reclamebureaus zoals Ogilvy, VCCP, Dentsu en DDB Munchen moeten nadenken over hun rol bij het opdrijven van de emissies van luchtvaartmaatschappijen waarvoor zij werken, zoals British Airways, Easyjet, KLM en Lufthansa. Wij roepen de werknemers van deze bedrijven op om werk voor klanten met een hoog koolstofgehalte te weigeren."
Kate, die haar achternaam om werkredenen liever niet vermeldt, zei onder de indruk te zijn van de gedurfde campagne. "Ik denk dat omdat ik er zo'n dubbele kijk op had, waarschijnlijk veel andere mensen dat ook zullen ervaren, en ik denk dat het meer in je gedachten blijft hangen," zei ze.
Er kan geen sprake meer zijn van verstoppen en ontkennen. De opwarming van de aarde leidt tot extreme weersomstandigheden met een verbazingwekkende snelheid, en dat is zichtbaar in Nederland en daarbuiten. De Guardian heeft onlangs onthuld hoe de door de mens veroorzaakte klimaatverandering de tol van extreem weer over de hele planeet versnelt. Mensen over de hele wereld verliezen hun leven en middelen van bestaan door dodelijker en vaker voorkomende hittegolven, overstromingen, bosbranden en droogtes als gevolg van de klimaatcrisis.
Bron: theguardian.com, 22 september 2022
Redactionele mededeling van de The Guardian:
Bij The Guardian blijven we deze levensveranderende kwestie de urgentie en aandacht geven die ze vereist. We hebben een enorm wereldwijd team van klimaatschrijvers en hebben onlangs een correspondent voor extreem weer aangesteld.
Onze redactionele onafhankelijkheid betekent dat we vrij zijn om journalistiek te schrijven en te publiceren die prioriteit geeft aan de crisis. We kunnen de successen en tekortkomingen van het klimaatbeleid belichten van degenen die ons in deze moeilijke tijden leiden. We hebben geen aandeelhouders en geen miljardair als eigenaar, alleen de vastberadenheid en de passie om wereldwijde verslaggeving met grote impact te leveren, vrij van commerciële of politieke invloed.
En we leveren dit alles gratis, zodat iedereen het kan lezen. We doen dit omdat we geloven in gelijkheid van informatie. Grotere aantallen mensen kunnen de wereldwijde gebeurtenissen die onze wereld vormgeven volgen, begrijpen wat de gevolgen ervan zijn voor mensen en gemeenschappen, en geïnspireerd raken om zinvolle actie te ondernemen. Miljoenen mensen kunnen profiteren van open toegang tot waarheidsgetrouw kwaliteitsnieuws, ongeacht of ze ervoor kunnen betalen.
Elke bijdrage, hoe groot of klein ook, geeft onze journalistiek kracht en ondersteunt onze toekomst. Steun de Guardian vanaf slechts 1 euro - het kost slechts een minuut. Als u kunt, overweeg dan om ons elke maand met een vast bedrag te steunen. Hartelijk dank.