Meer vliegtuigen boven de Krimpenerwaard, meer overlast?
Er is de afgelopen maanden een toename geweest van het aantal vluchten vanaf vliegveld Rotterdam The Hague Airport. Dat kan de overlast die sommige inwoners van de Krimpenerwaard ervaren, verklaren.
“De stijging wordt veroorzaakt door de coronaperiode, waarin niet gevlogen kon worden en waardoor vluchten zijn doorgeschoven. Overigens is het aantal vluchten afgelopen ‘gebruiksjaar’ -november 2021 t/m nu- zo’n 1.500 minder dan pré-coronajaar 2019”, meldt Eveline van Eijsden, woordvoerder namens de luchthaven bij Rotterdam.
Stijging klachten
De toename van het aantal vluchten heeft tot een stijging van het aantal klachten uit de omgeving, waaronder de Krimpenerwaard, geleid, erkent Van Eijsden: “Wellicht speelt daarbij een rol dat er afgelopen coronaperiode niet tot nauwelijks is gevlogen. Misschien moesten mensen weer wennen aan het geluid van vliegtuigen. Daarbij is het een warme en lange zomer geweest, waardoor mensen meer buiten in de tuin zaten en hun raam open hadden.”
Rotterdam The Hague Airport krijgt de klachten niet rechtstreeks door. Van Eijsden: “Betrokkenen kunnen dat via een contactformulier op onze website melden, maar eerder doen ze dat bij de DCMR, de Milieudienst Rijnmond. Wij krijgen vervolgens een overzicht van die klachten.”
Dit overzichtskaartje met gebieden waaruit overlastmeldingen komen groeit elk jaar. Het zijn allang niet meer de mensen 'die naast een vliegveld wonen', die overlast erveraren.
De luchthaven gaat volgens de woordvoerder niet over de aanvliegroutes en hoe hoog/laag er gevlogen wordt. Dat is een taak van de Luchtverkeersleiding Nederland, die dat voor het hele land regelt.
Volgens Van Eijsden klopt het dat er in blokken gevlogen wordt, zoals sommige ‘klagers’ ook ervaren: “De blokken zijn als volgt: tussen 7.00 en 8.00 uur vertrekken verschillende vluchten. Rond 12.00 uur komen vliegtuigen aan, om kort daarna, rond 13.00 uur, weer te vertrekken. Vanaf 17.00 uur een nieuw blok met aankomst en vertrek (rond 18.00 uur), waarna tussen 22.00 en 23.00 uur de laatste vliegtuigen aankomen.”
Bron: het Kontakt, Krimpenerwaard, 23 oktober 2022
Naschrift redactie
De door RTHA aangevoerde argumenten moeten altijd kritisch worden gelezen. Het artikel gaat over de onacceptabele overlast in de zomer. Wat is dan het antwoord van de luchthaven? Dat het ‘gemiddelde’ aantal over het hele jaar lager is dan 2019. Dat is volkomen niet relevant. Bewoners worden niet gehinderd door een gemiddeld aantal vliegtuigen dat over hun huis komt, maar het aantal op 1 dag, of zelfs binnen het uur.
Overhevelen slots
Tevens wordt door berichten als deze meer dan inzichtelijk gemaakt dat het overhevelen van slots van winterseizoen naar zomerseizoen onacceptabel is voor bewoners. Het is de zoveelste truc die de luchthaven gebruikt om in de zomervakantie méér vluchten te laten vertrekken dan waar ze toestemming voor hebben. Het aantal slots is niet vastgesteld om de luchthaven te plagen, maar om de bewoners te beschermen. Door bovenop het maximale aantal slots ook nog een extra aantal toe te voegen uit een ander seizoen is gelegaliseerde misbruik van regelgeving.
Bron: het Kontakt, Krimpenerwaard, 23 oktober 2022