DCMROpnieuw explosieve stijging meldingen van vliegherrie Rotterdam Airport

In het vierde kwartaal van gebruiksjaar 2022 is het aantal meldingen van vliegtuigoverlast veroorzaakt door Rotterdam Airport explosief gestegen met ruim 80 procent tot bijna 40.000. Het volle jaar is afgesloten met meer dan 110.000 meldingen.

Dit meldt de omgevingsdienst DCMR die verantwoordelijk is voor het optekenen van de meldingen.

Van het totaal van 42.602 meldingen bleken er 2.600 volgens de omgevingsdienst niets te maken te hebben met RTHA. In de meeste gevallen gaat het dan om overvliegend verkeer richting Schiphol.

Spreidingsgebied overlast meldingen RTHA 3e kwartaal 2023

Meldingen weggegooid

Deze 2600 meldingen worden in de prullenbak gegooid. Er gebeurt niets mee omdat “de computersystemen van DCMR en Schiphol niet op elkaar aansluiten”, zo meldde DCMR eerder aan de Rotterdamse bewonersvereniging BTV.

De vereniging pleit al jaren voor een oplossing, omdat nu een vertekend beeld ontstaat van de vliegoverlast die burgers in de regio Rotterdam ervaren. Pas kortgeleden meldde de dienst op termijn een nieuw computersysteem aan te schaffen dat in staat moet zijn om de gegevens wél uit te wisselen.

Sinds dit jaar heeft de DCMR de definitie van melders aangepast. Voortaan rekent het met meldingen per adres, in plaats van per persoon. Voorheen stond één melding voor één gehinderde, nu de registratie per adres plaatsvindt staat één melding voor gemiddeld iets meer dan drie gehinderde burgers – conform de gemiddelde grootte van een huishouden in ons land.

Meeste gezinnen melden zelden

Met het aantal meldingen groeide ook het aantal melders explosief, met bijna 75 procent naar 1749 gezinnen in het vierde kwartaal. Veruit de meeste melders – 1120 van die 1749 – doen maximaal vijf meldingen in een kwartaal ofwel hooguit eens per drie weken. In heel 2022 meldden liefst 4200 gezinnen overlast van vliegtuigen.

De meeste meldingen komen uit de gemeenten Rotterdam, Schiedam en Bergschenhoek – bijna 60 procent van het totaal. Zo’n 70 procent van de meldingen heeft betrekking op herrie van een Boeing 737-700 of de ‘stillere variant’ 737-800, de toestellen die grootste klant Transavia inzet op Zestienhoven. Uit de meldingen blijkt geen verschil tussen de overlast van beide toesteltypes.

2022 kw3 tabel 16 aantal meldingen

Het is nu alweer het zoveelste jaar dat het aantal meldingen in de regio Rotterdam explosief groeit. Met uitzondering van de corona-periode waarin minder werd gevlogen neemt de overlast jaar na jaar fors toe.

De omgevingsdienst heeft daarom de mogelijkheid voor bewoners uitgezet om een opmerking te plaatsen bij een melding. Er komen inmiddels zoveel meldingen binnen dat deze toch niet meer gelezen werden, zo stelde een DCMR-medewerker tegenover BTV.

Bron: DCMR, Kwartaalrapporten
Vliegtuigmeldingen rondom Rotterdam The Hague Airport, kwartaal 3- 2022