SchipholWatchRTHA dreigt nu alweer lawaaigrenzen te overschrijden

Opnieuw lijkt Rotterdam Airport de geluidsgrenzen te gaan overschrijden.

Vorig jaar gebeurde dat ook al, maar werd voorkomen dat de minister ingreep via het achteraf herberekenen van de herrie.

Bewoners van de Schiedamse wijken Groenoord, Kethel en Spaland zagen de bui al hangen. Zij kregen sinds het begin van dit vliegjaar – startend op 1 november 2022 – meer overlast voor de kiezen dan is afgesproken.

Om overschrijding van de toch al ruime normen aan het einde van het jaar te voorkomen, gaat RTHA nu vooral vanaf de andere kant aanvliegen – vanaf de gemeente Bergschenhoek. Minister Mark Harbers van Infrastructuur heeft immers maatregelen in het vooruitzicht gesteld als de grenzen opnieuw worden overtreden.

Zelf noemt het vliegveld dit ‘baansturing’, maar het houdt niets anders in dan het aanvliegen vanaf de andere zijde. Rotterdam heeft immers maar één baan.

Geen overschrijding meer na ‘herberekening’
In 2019 en 2020 werd met deze maatregel op het nippertje voorkomen dat er teveel lawaai was in Schiedam, maar in 2022 bleek de baansturing onvoldoende om overschrijdingen te voorkomen.

Het vliegveld moest toen een kunstgreep toepassen om boetes of tijdelijke sluiting te voorkomen. Achteraf is toen de herrie ‘herberekend’. Uit de nieuwe calculaties bleek uiteraard dat de grenzen net niet overschreden waren.

“Het begint gewoonte worden: bijna elk jaar is het raak in het voorjaar. De luchthaven wijst het teveel aan noordoosten wind aan als boosdoener. Maar inmiddels lijkt er sprake van een structureel probleem”, aldus bewonersvertegenwoordiger John Witjes uit Schiedam.

Zelfs overschrijding na rekentrucs
“In mei heeft de wind vrijwel iedere dag uit het noorden gewaaid. Gevolg: op slechts vijf van de 31 dagen is er niet via Schiedam geland, terwijl dat er gemiddeld twintig zijn. Vooral ‘s avonds na tienen is dit goed merkbaar: gesprekken moeten worden onderbroken, inslapen is niet mogelijk en het stressniveau van de mensen schiet omhoog.”

Witjes laakt het herberekenen van de vliegherrie als middel om maatregelen te ontlopen. “Met de normale berekening zou RTHA te hoog zijn geëindigd en had de minister maatregelen moeten nemen.”

“Het geeft te denken dat zelfs met de nieuwe rekentruc de geluidbelasting op het handhavingspunt Kethel dreigt te worden overschreden. Baansturing gaat het probleem niet oplossen. De enige structurele oplossing is minder vliegen. Dat is in het belang van iedereen. En van het klimaat.”

Bron: SchipholWatch, 28 mei 2023