NOSSchipholgroep koopt boeren op vanwege stikstofruimte

Schiphol koopt meer boerderijen op om extra stikstofemissierechten te verwerven.

Koeien weg. Vliegtuigen blijven

Dit keer zijn er twee boerderijen in Zuid-Holland opgekocht, aldus de Volkskrant. Schiphol hoopt dat deze stap helpt bij het verkrijgen van een natuurvergunning voor Rotterdam The Hague Airport, dat deel uitmaakt van de Schiphol Group.

Rotterdam The Hague Airport bevestigde het nieuws. "De boerderijen blijven bestaan, maar in afgeslankte vorm", aldus de woordvoerder. Volgens de luchthaven zal het beperkt blijven tot deze twee boeren.

Stikstofemissierechten

In 2022 kocht Schiphol al stikstofemissierechten van boeren om te helpen zelf een natuurvergunning te krijgen. In reactie daarop eiste de Tweede Kamer een einde aan de aankoop van stikstofemissierechten voor de luchtvaart en snelwegen.

Toch heeft Schiphol het ministerie van Infrastructuur niet geïnformeerd over de aankoop. Demissionair minister Harbers vindt dat niet nodig omdat de luchthaven als zelfstandig bedrijf opereert. Het is belangrijk om te benadrukken dat luchthavens de juiste natuurlijke vergunningen nodig hebben, aldus de minister.

De verdeling van stikstofkredieten ligt maatschappelijk gevoelig. Boeren moeten hun bedrijf inkrimpen of verkopen om aan de stikstofnormen te voldoen. Bovendien zijn verschillende woningbouwprojecten stilgelegd vanwege een te hoge stikstofuitstoot in het gebied.

"Immoreel"

Mobilisation for the Environment (MOB), een activistische groep, probeert al jaren via rechtszaken de stikstofuitstoot terug te dringen. Volgens voorzitter Johan Vollenbroek begeeft Schiphol zich op juridisch dun ijs en is het gebruik van deze aanpak om de benodigde vergunningen te krijgen een teken van zwakte. "Blijkbaar loopt het proces voor een natuurvergunning helemaal vast."

Vollenbroek verwees ook naar de commissie Remkes, die opriep tot een reductie van 50% van de stikstofuitstoot. "Waar is de luchtvaartsector? Die leveren helemaal niets. Ik kan begrijpen dat deze boeren boos zijn. Dit is niet eerlijk." MOB heeft aangegeven deze aanpak aan te vechten bij de rechter.

De woordvoerder van Rotterdam The Hague Airport is het niet eens met de kritiek en stelt dat "wij de opdracht hebben gekregen om een natuurlijke vergunning te verstrekken. We willen aan de eisen voldoen en volgen gewoon het standaardproces van vergunningaanvragen."

Rotterdam The Hague Airport ontkent dat de vergunningaanvraag stokt. De aankoop is bedoeld als extra zekerheid en "als blijkt dat het niet nodig is, gaan de stikstofemissiekredieten naar de overheid."

Verduurzaming luchtvaart

Het is opmerkelijk dat Schiphol naar dit dubieuze opkoop-middel grijpt om stikstof te compenseren. De luchtvaartbranche ontvangt al jaren vele miljoenen aan subsidie om de luchtvaart te verduurzamen. Specifiek Rotterdam The Hague Airport positioneert zichzelf als centrum waar de luchtvaart wordt verduurzaamd. Daar komen ze echter niet veel verder dan het plaatsen van een aantal zonnepanelen en vergelijkbare lapmiddelen, die voor elk bedrijf van toepassing kunnen zijn.

Ondertussen verbindt de luchthaven haar naam graag aan het RHIA. “RHIA is een community van bedrijven, onderzoeksinstellingen en overheden. Samen zetten wij ons in voor de transitie naar een schonere, stillere en duurzame toekomst van de luchtvaart.”  Hoewel dit instituut al jaren veel subsidiegeld verbruikt, zijn er tot nu toe geen resultaten geweest -of te verwachten- die erop wijzen dat grootschalig vliegen en duurzaamheid te combineren valt. 

Geen vertrouwen

Met het opkopen van stikstofrechten geeft Schiphol op indirecte wijze aan dat het zelf ook geen vertrouwen heeft in een verduurzamen van de vliegtuigen. Deze subsidiekraan zou dus gesloten moeten worden.

Hoeveel koeien

De vraag is natuurlijk hoeveel koeien erop opgekocht moeten worden om de stikstof van 1 start van een Boeing 737 te compenseren. Of de veel zwaardere Airbus 300. Op RTHA zijn er zo’n 50.000 vliegbewegingen per jaar.

Bron: NOS, 19 april 2024