Rotterdam Airport op rand van sluiting: ‘Sluiten is een no-brainer’
De toekomst van Rotterdam The Hague Airport hangt aan een zijden draadje.
De provincie Zuid-Holland onderzoekt een mogelijke sluiting van de luchthaven. Aan het einde van dit jaar komt er een onafhankelijk onderzoek naar potentiële alternatieve functies voor de luchthaven.
Het onderzoek brengt vijf toekomstscenario’s in kaart voor de ruim 220 hectare grond waarop het vliegveld zich bevindt. De scenario’s variëren van het behoud van de luchthaven met een nadruk op verduurzaming tot een volledige transformatie van het gebied naar een recreatief landschap, bedrijventerrein of woongebied.
Het onderzoek is noodzakelijk, aldus de provincie, omdat de samenleving en de politiek sterk van mening verschillen over het voortbestaan van de luchthaven. De positie van Rotterdam The Hague Airport, in de volksmond bekend als Zestienhoven, stond eerder al ter discussie. In het coalitieakkoord 2023-2027 van de provincie spraken GroenLinks-PvdA, BBB, VVD en CDA af om ‘nut en noodzaak’ van de luchthaven grondig te onderzoeken. Zo wil de BBB de luchthaven verplaatsen naar de Tweede Maasvlakte, terwijl GroenLinks-PvdA pleit voor volledige sluiting.
Ook in de gemeenteraden van Den Haag en Rotterdam is het vliegveld een heet hangijzer. In 2019 stemde een meerderheid van de partijen in beide gemeenteraden tegen verdere groei van het vliegveld.
Overlast
Omwonenden verzetten zich al jaren tegen de luchthaven. Het buurtinitiatief Bewoners Tegen Vliegoverlast (BTV), dat sinds 1985 bestaat, speelt hierin een centrale rol. In samenwerking met duurzaamheidsorganisatie Urgenda en stedenbouwkundig adviesbureau Ziegler Branderhorst ontwikkelde BTV een toekomstplan voor het luchthaventerrein. Dit plan, dat gisteravond (22 augustus) werd gepresenteerd, pleit voor sluiting van de luchthaven. Voorzitter Alfbred Blokhuizen van BTV: “Economen hebben tot in detail berekend wat het vliegveld kost en oplevert voor de maatschappij. En dan is het een no-brainer, het sluiten van de luchthaven zal Den Haag en Rotterdam veel meer opleveren. De vluchten zijn verliesgevend, alleen het parkeren levert winst op voor de gemeente Rotterdam.”
Een deel van de bewoners uit omliggende gemeenten als Lansingerland, Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam ervaren hinder van het vliegverkeer. Rotterdam The Hague Airport is inmiddels de derde grootste luchthaven van Nederland, na Schiphol en Eindhoven. In 2023 waren er 56.480 ‘vliegbewegingen’, een daling of stijging van een vliegtuig, wat neerkomt op gemiddeld 155 vliegbewegingen per dag. Dat is een stijging van 14 procent ten opzichte van 2014.
Uit recent onderzoek van de GGD blijkt dat de geluidsoverlast in sommige delen van de regio ver boven de gezondheidsnormen van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) ligt. Zo ervaart 27 procent van de bewoners van Bergschenhoek ernstige geluidshinder, terwijl de WHO-richtlijn stelt dat slechts 10 procent van de bevolking geluidshinder mag ervaren.
Omwonenden kampen ook met milieuproblemen. Verhoogde concentraties van schadelijke PFAS-stoffen zijn aangetroffen in de grond, het grondwater en sloten rondom de luchthaven. Omliggende gebieden, zoals de brandweeroefenplaats, volkstuinen en een ponyclub, hebben met deze vervuiling te maken.
‘Knettergek idee’
Het voorstel om de luchthaven te sluiten, stuit ook op verzet. Richard de Mos, raadslid van Hart voor Den Haag, noemt het plan een ‘knettergek’ idee. Volgens de partij zou het verdwijnen van de luchthaven een ernstige bedreiging vormen voor de economische groei van de regio Haaglanden. De naam ‘The Hague’ werd in 2010 toegevoegd aan de luchthaven, die ongeveer dertig kilometer van Den Haag ligt. De gemeente Den Haag betaalde één miljoen euro voor deze naamsverandering.
Hoewel de provincie Zuid-Holland het onderzoek initieert, ligt de uiteindelijke beslissing over de toekomst van de luchthaven niet bij haar. Die bevoegdheid ligt bij de minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW). Dit benadrukt ook de directie van de luchthaven in reactie op het aangekondigde onderzoek: ‘Eenieder, dus ook de provincie Zuid-Holland, mag onderzoek laten uitvoeren naar alternatief gebruik van de luchthaven. Uiteindelijk kan alleen de minister van Infrastructuur en Waterstaat besluiten of de luchthaven blijft bestaan en in welke vorm.’ De uitkomsten van het provinciale onderzoek worden eind 2025 verwacht.
Besluit
Ondertussen zal het ministerie van IenW in de loop van 2025 een beslissing nemen over een nieuw luchthavenbesluit. Dit besluit stelt de voorwaarden vast voor het gebruik van de luchthaven, waaronder de locatie. Rotterdam The Hague Airport moet vóór dit besluit zijn toekomstplannen indienen, naar verwachting eind dit jaar.
Volgens de luchthaven heeft het provinciale onderzoek geen invloed op haar aanvraag: “Het onderzoek van de provincie Zuid-Holland zal heel 2025 in beslag nemen en komt dus na de aanvraag van het luchthavenbesluit. Het onderzoek van de provincie staat dus los van de aanvraag die Rotterdam The Hague Airport gaat indienen.” Een woordvoerder van minister Barry Madlener (PVV, IenW) benadrukt echter dat de inbreng van de provincie ‘zeker zal worden meegewogen bij het beoordelen van de aanvraag voor het luchthavenbesluit’.
Bron: DenHaagCentraal, 23 augustus 2024