Rekent u even mee met de luchthaven?

Met (onjuiste) rekentrucs probeert Rotterdam The Hague Airport te verdoezelen dat zij willen verdubbelen in volume.

Het recente artikel “Rotterdam The Hague Airport: groei via de achterdeur” heeft veel (politieke) stof doen opwaaien. Immers, er is besloten op gemeentelijk én provinciaal niveau dat naar aanleiding van het mislukte participatietraject van de luchthaven, géén groei wordt toegestaan. Begrijpelijk dat er veel verzet is gekomen tegen de vergunningaanvraag die de directie van de luchthaven heeft ingediend om logistieke capaciteit te vergroten.

In de communicatie voert het vliegveld als verdediging aan dat men de groei van het aantal passagiers haalt uit grotere en zuinigere vliegtuigen. Dat kan niet waar zijn! Rekent u mee?

We hebben de stellingen van RTHA op een rij gezet en van commentaar voorzien.

40 personen in grotere vliegtuigen?

  • Men stelt dat men gaat vliegen met grotere vliegtuigen. Er kunnen 220 mensen in een A320 Neo. Dat is 31 personen meer dan de huidige Boeing 737-800, die maximaal 189 passagiers kan vervoeren. Het vliegveld communiceert 40 personen per vliegtuig meer! Dat is een overdrijving van 29%.

  • De motoren moeten daardoor zo’n 18000 kg meer omhoog drukken en versnellen (vooruitduwen). Een Airbus A320 Neo heeft een startgewicht van 97.000 kg. Boeing 737-800 startgewicht is rond de 79.000 kg.

Nu te weinig vliegtuigen voor de passagiers

  • Men stelt dat de groei van het aantal passagiers wordt gerealiseerd door de grotere vliegtuigen.
    Reken mee. 31 passagiers extra x 16.000 vluchten = max 496.000 passagiers bij een 100% Men gaat uit van een groei van 1,4 miljoen. Om die passagiers te vervoeren heb je dus tenminste 4000 extra vluchten nodig, bij 100% bezetting. Dat is een groei van 25% minimaal. De gemiddelde bezetting bedraagt bij Transavia zo’n 91%.

De nieuwe vliegtuigen zijn (per stoel) 15% zuiniger

  • Men stelt dat de vliegtuigen, per stoel, 15% zuiniger zijn. De vliegtuigen zijn echter 22% zwaarder en bevat bijna 17% meer passagiers. Dat betekent dat het vliegtuig netto toch altijd meer brandstof nodig heeft, als je de eigen beweringen volgt.

Nieuwe vliegtuigen zijn stiller

  • Men stelt dat de vliegtuigen minder lawaai maken.
    Maar dat geldt nooit bij start of landing. Men heeft veel meer stuwkracht nodig, door het fors hogere gewicht, om het vliegtuig op de korte landingsbaan te laten opstijgen en af te remmen. Dat vertaalt zich direct in veel meer lawaai. Er zitten immers geen geluiddempers op de motoren. In theorie stelt men dat de vliegtuigen (op hoogte, dus niet bij start of landing, 50% minder lawaai maken. Dat is op 97 dBA slechts - 3 dBA. Zo’n vliegtuig veroorzaakt dus 94 dBA. Dat verschil is vrijwel onhoorbaar voor het menselijk oor.

Waarom de helft meer kerosine?

  • Men stelt verder, in de omgevingsvergunningsaanvraag, dat me 50% meer kerosine per dag (!) nodig heeft. Het gaat van 4 naar 6 tankwagens per dag. Ook dat staat haaks op de stelling dat er geen groei is in het aantal vliegbewegingen en ook haaks op de stelling dat vliegtuigen 15% zuiniger zijn. Je zou dan juist minder nodig hebben.
Text Here