Extra activiteiten ‘aan de grond’ opmaat voor meer vliegverkeer

Luchthaven gebruikt 'truc' om meer vliegverkeer te faciliteren.

Tegenstanders van vliegtuigoverlast waarschuwen de overheid dat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) met een truc voorsorteert op verdere groei van het vliegverkeer. In Schiedam wil GroenLinks er een speciale gemeenteraadsvergadering over.

Bij de Dienst Centraal Milieubeheer Rijnmond (DCMR) ligt de aanvraag ter inzage voor een omgevingsvergunning, waarmee RTHA een aantal activiteiten ‘aan de grond’ wil uitbreiden. Zo moet er per dag vijftig procent meer kerosine worden aangevoerd, met zes tankwagens inplaats van vier. Het zou alleen gaan om bio kerosine van Shell. Dat is opmerkelijk, want Bewonersgroep Tegen Vliegtuigoverlast (BTV) wijst erop dat Shell de bouw van de fabriek hiervoor heeft stilgelegd. Dan wordt het dus gewone kerosine en omdat het vliegveld geentankopslagplaats is, moet het volgens BTV de bedoeling zijn die kerosine te verbranden meteen groter aantal vliegtuigbewegingen.

Tegen verdere groei

De provincie Zuid-Holland is tegen verdere groei van het vliegverkeer. Het gemeentebestuur van Rotterdam wil akkoord gaan met de extra activiteiten ‘aan de grond’ en daarom slaat de BTV alarm bij de provincie. “Feitelijk worden de voorwaarden geschapen waarop men het aantal vluchten zeer fors kan uitbreiden,” zegt BTV-voorzitter Alfred Blokhuizen.

RHTA zegt meer bezoekers te verwachten. Maar die bezoekers zullen niet voor het kleine dakterras op Zestienhoven komen. Ze willen natuurlijk op reis, zegt de BTV. Het gaat om een toename van 1,8 miljoen naar 3 miljoen en ze kunnen niet mee met het aantal vliegtuigen dat nu vertrekt. Dus moet er groei plaatsvinden, die de provincie niet wil.

Er is ook sprake van langer proefdraaien. Dat betekent meer lawaai en stank in de woonomgeving, zegt de BTV. De vereniging vreest dat als RTHA straks vraagt om meer slots, de slotcoördinator geen nee kan zeggen als de overheid heeft ingestemd met deinvesteringen op de grond. Daar hebben de statenleden van de provincie Zuid-Holland dan geen invloed meer op. DE BTV waarschuwt dat RTHA gewoon probeert het verlies aan22.000 slots op Schiphol wil compenseren via een subtiel stappenplan. Eerst de omgevingsvergunning, dan de verbouwing van de vertrekhal en vergroting van het parkeerterrein en uiteindelijk meer vliegverkeer. Maar de belangen van de omwonenden worden zo niet meegewogen, aldus de BTV.

GroenLinks Schiedam onderschrijft de kritiek.

“Niemand heeft bedacht dat de gemeenteraad van de gemeente met de meeste vliegtuigoverlast misschien wel een mening heeft over de vergunningaanvraag,” zegt fractieleider Yorick Haan. Het valt hem op dat de DCMR schrijf dat het in de aanvraag niet gaat om het vliegen, stijgen en dalen van vliegtuigen, maar om activiteiten aan de grond. “Dat is naar mijn idee niet helemaal juist,” zegt hij. “In de aanvraag gaat het over een verdubbeling van het aantal bezoekers, proefdraaien van motoren en extra tankwagens voor vliegtuigbrandstof. Dan maak je mij niet wijs dat er geen relatie is met het aantal vliegbewegingen en dus met overlast in een veel groter gebied dan alleen de directe omgeving van het vliegveld.”

Yorick Haan weet dat het aantal vluchten, routes en geluidscontouren wordt geregeld in het Luchthavenbesluit, dat later dit jaar aan de orde komt. Maar de huidige vergunningaanvraag voor activiteiten aan de grond mag van hem niet de opmaat zijn om de minister van Infrastructuur en Waterstaat te beïnvloeden om met uitbreiding akkoord te gaan. GroenLinks is niet tevreden over de terugkoppeling van de eerst verantwoordelijke wethouder Frans Hamerslag naar de gemeenteraad.

BTV houdt de provincie voor dat als er geen vliegveld zou zijn op Zestienhoven en er nu een besluit moest worden genomen over vestiging van een vliegveld op die locatie, er dan nooit toestemming zou komen. "Maar waarom dan wel verdere groei via een sluiproute?” vraagt Alfred Blokhuizen.
Door Kor Kegel

Bron: Nieuwsblad Schiedam, 13 maart 2025